Concert voor uitbreiding orgel kerk Sliedrecht

Om de uitbreiding van het orgel van de gereformeerde kerk aan de Middeldiepstraat te Sliedrecht te bekostigen, wordt op 31 januari 2020 in die kerk een concert gehouden.

De gereformeerde kerk te Sliedrecht.

De organisten André de Jager, Ad van Leeuwen, Jan van der Meulen, Robert van Eijl en Scott Baks houden het concert ten behoeve van de aanschaf van een tremulant, een orgelregister dat een mechanisme in werking stelt om een trilling in de klank aan te brengen. Het is de bedoeling dat het concert vijf kwartier gaat duren en dat tijdens dat concert het effect  van een tremulant wordt gedemonstreerd.

Overigens wordt ook nog een collecte gehouden, terwijl na het concert, onder het genot van een kop koffie, een ontmoeting tussen de organisten en de concertbezoekers wordt georganiseerd. Ook daarvoor moet betaald worden, opnieuw ten bate van de uitbreiding van het orgel. Het concert begint om acht uur ‘s avonds.

Het Van Leeuwenorgel in de gereformeerde kerk te Sliedrecht (foto: Reliwiki).

Het orgel van de Gereformeerde Kerk te Sliedrecht werd in 1950 gebouwd door de fa. Willem van Leeuwen uit Leiderdorp. Bij de bouw van het instrument werd  deels gebruik gemaakt van pijpwerk dat dateerde van omstreeks 1890.