Laatste orgelconcert in ‘De Hoeksteen’ te Maasdijk

… en de oude gereformeerde kerk (1905-1967) wordt momenteel verbouwd.

De aanstaande sluiting van de voormalig gereformeerde kerk De Hoeksteen in het Zuid-Hollandse Maasdijk is de aanleiding voor het organiseren van een laatste orgelconcert in die kerk.

Het bijzondere L. Verschuerenorgel in De Hoeksteen te Maasdijk (foto: Orgelfoto.nl).

Enkele gemeenteleden willen het afscheid van hun mooie kerkorgel niet zomaar voorbij laten gaan.  Ze vinden dat ‘de trouwe dienst van het L. Verschuerenorgel een majestueus slotakkoord verdient’. Dat zal dan ook op 6 maart 2020 gebeuren in de vorm van een orgelconcert met als thema Prelude op de Lente.

Aan het concert verleent een keur van organisten haar medewerking. Al deze optredende musici hebben een bijzondere band met de kerk De Hoeksteen van Maasdijk en met het Verschuerenorgel in het bijzonder.

Laatste dienst.

Wanneer de laatste kerkdienst in De Hoeksteen gehouden  wordt is nog niet bekend, maar deze zal vermoedelijk ergens in april 2020 plaatsvinden. Daarop komen we uiteraard later terug.

_________________

De oude Maasdijkse gereformeerde kerk (1905-1967) wordt momenteel verbouwd.

De oude gereformeerde kerk wordt momenteel verobuwd tot een tiental appartementen.

Terwijl De Hoeksteen in Maasdijk wacht op haar laatste kerkdienst, worden in de oude gereformeerde kerk aan de Maasdijk 137 – die dienst deed tussen 1905 en 1967 – intussen tien appartementen gebouwd.

Bouwbedrijf Jack Gardien is momenteel nog druk bezig om de plannen te verwezenlijken. Men wil de appartementen in het tweede kwartaal van 2020 klaar hebben. Als naam van het nieuwe appartementencomplex is ’t Karakter bedacht. De tien huurappartementen bestaan elk uit twee of drie kamers. Voor een huur van fl. 800 tot fl. 1.000 per maand krijgen de toekomstige bewoners onder andere een  vloerverwarming, een eigen parkeerplaats en een eigen terras, balkon of patio.

De geschiedenis van de Gereformeerde Kerk te Maasdijk