Van kerk naar woning in Zevenhoven

De KRO zond op 3 maart 2020 een programma uit over de verbouw van de voormalige gereformeerde kerk in het Zuid-Hollandse Zevenhoven, die op 28 januari 2018  de deuren sloot.

De gereformeerde kerk en de pastorie.

Midden in het ‘groene hart’ wonen Albert, Karin en hun drie kinderen in de voormalige gereformeerde kerk. Het gebouw dateert uit 1909 en werd door de bewoners heel mooi verbouwd tot een energiezuinige woning, waarvoor ze dan ook de Pieter van Vollenhovenprijs ontvingen. Bij de verbouw hebben ze zoveel mogelijk materialen hergebruikt. Zo hebben ze naast een aantal kerkbanken om op te zitten ook een tafel gemaakt van twee rugleuningen van overgebleven kerkbanken. Het kerkorgelfront – dat sinds 1965 al niet meer als zodanig functioneerde – staat nog steeds als vanouds op dezelfde plek, ter herinnering aan de geschiedenis van deze kerk. In het programma werden ook historische documenten en voorwerpen getoond, die met de geschiedenis van de kerk te maken hebben.

Hoe het kerkje van Zevenhoven verbouwd werd