Parkstraatkerk Velp verkocht

Kerk al sinds 2006 buiten gebruik.

Nog anderhalf jaar is de voormalig gereformeerde Parkstraatkerk aan de Parkstraat in het Gelderse Velp eigendom van de Protestantse Gemeente. De kerk is verkocht en zal t.z.t. worden gesloopt.

De voormalige gereformeerde Phoenixkerk c.q. Parkstraatkerk  te Velp.

Hoewel van de Parkstraatkerk nog slechts heel incidenteel gebruik gemaakt wordt als kerk, zijn de nevenruimten als Zalencentrum Parkstaete nog steeds volop in gebruik. Het beheer van de Parkstraatkerk wordt na de buitengebruikstelling in 2006 door de Protestantse Stichting Parkstraatkerk gedaan. Deze stichting heeft geprobeerd een nieuwe bestemming te vinden voor het kerkcomplex, maar ondanks grote inspanningen zonder succes. Intussen ging de bouwkundige toestand van de kerk dermate achteruit dat een zeer kostbare restauratie nodig zou zijn om het gebouw te behouden. Dat was jaren geleden al aanleiding om kerk en bijgebouwen te verkopen. De koopovereenkomst met Florin Velp BV is inmiddels getekend; de ‘levering’ vindt eind 2021 plaats, zodat de Protestantse Gemeente Velp nog anderhalf jaar eigenaar van de kerk is.

De kerkenraad deelde mee dat de verkoop met gemengde gevoelens gedaan is: “Gemengde gevoelens: van vreugde omdat dat we erin geslaagd zijn een koper te vinden die een prachtige nieuwe bestemming aan het terrein zal geven, en van droefheid dat we afscheid nemen van de Parkstraatkerk”.

De Parkstraatkerk werd bij de ingebruikneming in 1965 Phoenixkerk genoemd omdat ze de in 1964 afgebrande vroegere gereformeerde kerk verving.

De koper, Florin Velp BV, heeft plannen om op het terrein ‘duurzame appartementen van hoge kwaliteit’ te ontwikkelen.