Orgel Pniëlkerk Den Haag naar Canada

Een van oorsprong Nederlandse kerkgemeente  in het Canadese dorp Fort MacLeod (Alberta) heeft onlangs het orgel gekocht dat afkomstig is uit de eind 2019  in alle haast afgebroken Pniëlkerk aan de Tesselsestraat te Scheveningen.

Het orgel zoals het in de Pniëlkerk stond (foto: Reliwiki,

Het in uitstekende staat verkerende orgel werd in 1938 door de bekende firma Valckx & Van Kouteren voor de Pniëlkerk gebouwd, maar werd in 2018 door de kerkenraad op Marktplaats te koop aangeboden, toen de Pniëlkerk ging sluiten. In diezelfde tijd had de fa. Boogaard te Rijssen een vraag gekregen van de Ebenezer Netherlands Reformed Congregation Church aan de 7th Avenue  in het Canadese Fort MacLeod (Alberta), die een orgel zocht om het instrument te plaatsen in de pas gebouwde nieuwe kerk, waar ds. H.D.  den Hollander predikant is.

De fa. Boogaard vond op Marktplaats – geen ‘gewone plek’ om een kerkorgel te vinden – het aangeboden orgel uit de Pniëlkerk, kocht het instrument, demonteerde het orgel in maart 2019 en vervoerde het vervolgens naar Rijssen. Hoewel het geluid goed was heeft men het instrument in Rijssen flink gerestaureerd. Zo werd bijvoorbeeld een nieuwe speeltafel gebouwd en werden de drie balgen voorzien van nieuw schapenleer. Ook paste men een aantal technische ‘foefjes’ toe om het instrument te perfectioneren.

De huidige kerk in Fort MacLeod (Canada).

De stand van zaken.

Het complete orgel werd dezer dagen gedemonteerd en zorgvuldig in dozen verpakt. De dozen gaan vervolgens in een speciaal geconditioneerde container en worden dan per schip overgebracht naar Canada, waar de Rijssense orgelbouwers het orgel in de kerk opbouwen.

Het orgel zal half augustus/september 2020 in de nieuwe kerk in Fort MacLeod geplaatst worden. Op 10 september 2020 zal deze nieuwe kerk in gebruik genomen worden.

Aan de slag met het orgel voor Canada.