Kerk te Spijk (Gr.) wordt dorpshuis

De voormalige gereformeerde kerk in het Groningse Spijk wordt verbouwd tot dorpshuis.

De voormnalige gereformeerde kerk aan de Hoofdweg Zuid in Spijk (Gr.). Foto: Andre van Dijk

Het orgel blijft aanwezig, net als de glas-in-loodramen, maar verder ondergaat de oude gereformeerde kerk een gedaanteverwisseling van kerk naar dorpshuis. De laatste dienst in de kerk werd ruim vijf jaar geleden, op 24 januari 2016, gehouden.

Drie jaar geleden werd de vroegere gereformeerde kerk (inclusief het verenigingsgebouw) voor het symbolische bedrag van 1 euro overgedaan aan de dorpsvereniging. De kosten van de realisering van het dorpshuisplan bedragen meer dan een miljoen euro. Maar de dorpsvereniging heeft dat geld bij elkaar gekregen door bijdragen te vragen vanuit verschillende instanties, zoals het Nationaal Programma Groningen. En verder werden de kerkbanken kleiner gemaakt en per stuk verkocht, terwijl de preekstoel ook een koper vond.

Druk bezig….

Intussen zijn de voorbereidingen voor de verbouw flink op stoom gekomen.