Coronamonument bij geref. kerk in Ommen

Ter herinnering aan de slachtoffers van de coronapandemie werd zondag 14 november 2021 in Ommen de Tuin van Hoop geopend door de onthulling van een monument. De tuin ligt voor de gereformeerde kerk. In de Tuin van Hoop werd ook het coronamonument geplaatst.

Een deel van de Tuin van Hoop.

Twee kinderen van respectievelijk 7 en 12 jaar mochten de onthulling van het monument verrichten. Hun opa van 74 overleed plotseling aan corona. Daarom werden zij gevraagd de onthulling van het monument op zich te nemen. Het monument en de Tuin van Hoop werden op initiatief van de Gereformeerde Kerk en de Hervormde Gemeente van Ommen aangelegd. Tientallen bezoekers woonden de gebeurtenis bij.

Nadat ds. H. Baart de kinderen had gevraagd de onthulling van het monument te verrichten werden toespraken gehouden door de hovenier die de tuin aanlegde en door burgemeester H. Vroomen (hij onthulde tevens een van de informatiepanelen bij het monument). Ds. K. Hazeleger kon niet aanwezig zijn, omdat hij en zijn gezin wegens corona in quarantaine zitten.

Het coronamonument voor de gereformeerde kerk te Ommen (foto: Pedro Sluiter).

In de Tuin van Hoop zijn door inwoners van Ommen honderden stenen met hoopvolle boodschappen neergelegd. “Die slijten op den duur weliswaar weg, maar daarna zullen de in de Tuin van Hoop met een bijzondere betekenis aangelegde bloemen en planten de overdenkingsplaats nieuw leven geven”.

Verslag van de opening van de Tuin van Hoop en de onthulling van het monument