‘Kerk Luttelgeest plat voor woningbouw’

De vroegere, al lang geleden buiten gebruik gestelde, gereformeerde kerk aan de Sportstraat in Luttelgeest – in de Noordoostpolder – is geen onderdeel van ‘het DNA in het dorp’ en kan gesloopt worden. Dat zei de voorzitter van Dorpsbelang Luttelgeest.

De voormalige gereformeerde kerk in Luttelgeest (foto: Reliwiki, Jan van der Veen, Drachten).

De voormalige gereformeerde kerk te Luttelgeest – in gebruik genomen in 1954 – werd zo’n 25 jaar geleden buiten gebruik gesteld en werd vorig jaar gekocht door een projectontwikkelaar. In het gebouw komen appartementen en penthouses en op het naastgelegen stuk grond verrijzen zes tot acht twee-onder-een-kapwoningen.

De burgerlijke gemeente wil niet dat de kerk afgebroken wordt, omdat de kerk ‘tot het DNA van Luttelgeest behoort’. Dorpsbelangen vindt dat helemaal niet. De vereniging had veel vroegere gereformeerde kerkleden gevraagd wat er met het kerkgebouw moet gebeuren, en men kreeg te horen dat de kerk gerust weg mag.

Dorpsbelang wil dat de kerk gesloopt wordt en dat op die locatie starterswoningen gebouwd worden. In Luttelgeest en andere dorpen in de polder is het vrijwel onmogelijk voor starters een woning te vinden. Dat moet veranderen, vindt Dorpsbelang.