‘De Gaard’ Willemstad als vluchtelingenopvang

Het kerkelijk centrum De Gaard in Willemstad wordt door de plaatselijke Protestantse Gemeente ingericht voor de opvang van tien vluchtelingen uit Oekraïne.

Kerkelijk Centrum ‘De Gaard’ te Willemstad.

In de ene ruimte worden zes bedden geplaatst, in de andere vier. Zo kunnen er bijvoorbeeld twee gezinnen opgevangen worden.

De Gaard is gevestigd in de voormalige gereformeerde kerk aan de Voorstraat en doet nu dienst als kerkelijk vergadercentrum enz. van de Protestantse Gemeente. Om die functie mogelijk te maken werd het gebouw in 2010 en 2011 stevig gerenoveerd.

Het is de bedoeling dat De Gaard niet alleen als slaapplek voor de vluchtelingen dient, maar ook als ontmoetingsruimte. Een vertegenwoordiger van de Protestants Gemeente verklaarde: “We denken er over om in de grote zaal activiteiten houden, zoals bijvoorbeeld taallessen. Niet alleen voor de mensen die tijdelijk in De Gaard wonen, maar ook voor Oekraïense vluchtelingen die elders in Willemstad verblijven. Maar denk ook aan een kopje koffie drinken met leden van onze gemeente. Dat is ook nog eens goed voor de integratie”.