Geref. kerk Kamperveen wordt heropend

Na ingrijpende verbouwing.

Begin 2021 begon men in Kamperveen met een grote binnen- en buitenrenovatie van de gereformeerde kerk. Op zondag 8 mei 2022 wordt de kerk officieel weer in gebruik genomen.

De gereformeerde kerk te Kamperveen (foto: De Stentor, Freddy Schinkel).

De Kamperveense gereformeerde kerk aan het Zuideinde West werd in 1874 gebouwd en is inmiddels aangewezen als dorpsmonument. Met subsidie van de Protestantse Kerk in Nederland en van de burgerlijke gemeente Kampen, met heel veel medewerking van vrijwilligers én door giften, is de renovatie nu voltooid. Bij de restauratie van de kerk zijn in feite alleen de muren overeind gebleven; voor het overige is alles vernieuwd.

Het resultaat houdt het midden tussen een kerkzaal en een huiskamer, wat veel positieve reacties oproept. De kerkzaal kan niet alleen voor kerkdiensten gebruikt worden, maar ook voor vergaderingen, verjaardagen, rouwdiensten en dorpsbijeenkomsten.

Het interieur van de kerkzaal annex ‘huiskamer’ (foto: Gereformeerde Kerk Kamperveen).

Feestelijke heropening.

De kerk wordt zaterdag 7 mei om 10:30 feestelijk geopend door burgemeester De Rouwe. Er is die dag een rommelmarkt rond de kerk (opbrengst voor de kerk), een springkussen achter de kerk voor de kinderen en een eetkraam met lokale lekkernijen. Op zondag 8 mei begint om half tien ’s ochtends een dankdienst met als thema: ‘Moed, Hoop en Vertrouwen’. In de dienst is een optreden van het kinderkoor 3K, wat staat voor Kinderkoor Koldewijnschoele Kamperveen.