“De dominee seculariseerde mee”

Tijdens de coronacrisis kreeg emeritus-predikant Jaap (J.G.) Luinstra (*1949), woonachtig in Caribisch Nederland, tijd én inspiratie om te schrijven over de secularisatie: een fenomeen waar hij al ruim een halve eeuw tegenaan loopt. Vandaag, 27 mei 2022, verschijnt zijn boek.

Het boek van Jaap Luinstra.

Luinstra was van 1976 tot 1980 gereformeerd predikant te Soesterberg en daarna tot 1981 gereformeerd predikant met bijzondere opdracht te Soesterberg in dienst van de Zending. In oktober 1981 werd hij gereformeerd predikant met bijzondere opdracht te Kampen (voor de missionaire dienst op Soemba, in Indonesië. Van 1992 tot 2001 was hij gereformeerd predikant te Grijpskerk.

”Luinstra geeft een historische analyse en daarbij een ooggetuigenverslag vanuit een brede ervaring in drie werelddelen. Met cijfers en verhalen onderbouwt hij de harde feiten. Kerkgrenzen en landsgrenzen worden niet geschuwd. Jaren lang was hij een gedreven voorganger, maar niettemin zelf nauw betrokken bij kerksluitingen. Al gaande blijkt hij zelf ook mee geseculariseerd te zijn. Zo vond hij het moeilijk om te reageren op vragen over de betrouwbaarheid van de Bijbel en is hij kritisch geworden op de kerk en haar rol. De coronatijd heeft dat er niet beter op gemaakt”.

“Toch blijft hij geloven in de God van de Bijbel. Dat geloof wil hij graag beleven in verbondenheid met anderen. Luinstra poneert prikkelende stellingen. Kerk en theologie worden niet gespaard. Vraag blijft wie er anno 2022 nog in staat zijn om weer beweging te krijgen in de goede zaak van het evangelie. Het in vlotte stijl geschreven boek eindigt niet in mineur, maar nodigt de lezer uit om te leven bij Bijbelse visioenen! Unieke illustraties verluchtigen het geheel”.

• J.G. Luinstra, De dominee seculariseerde mee. Van Luther tot corona. g.u., paperback, 184 pagina’s, geïllustreerd, prijs € 21,99. ISBN: 978-94-645-0580-1