Gedenkboek Pelgrimskerk A’dam-Buitenveldert

Ter gelegenheid van de buitengebruikstelling van de protestantse (voormalig gereformeerde) Pelgrimskerk aan de Van Boshuizenstraat 420 in Amsterdam-Buitenveldert is een gedenkboek gepubliceerd met de titel Stenen Getuigen.

De voorpagina van het gedenkboek ‘Stenen Getuigen’.

Het ruim geïllustreerde boekje vertelt in 48 pagina’s A4-formaat in de vorm van foto’s en documenten van alles over het tot stand komen van de gereformeerde Pelgrimskerk (1963-2022), maar ook van de hervormde noodkerk Pinksterkapel (1960-1965), de als wijkkerk in gebruik geweest zijnde hervormde Pinksterkerk (1965-1976) en van de eveneens hervormde kerk Ontmoeting (1970-1995).

Het had trouwens niet veel gescheeld of de gereformeerde Pelgrimskerk zou al in 1994 de deuren gesloten hebben, ten gevolge van het Samen op Wegproces van hervormd en gereformeerd. Het besluit was al genomen dat de Ontmoeting het toekomstige kerkgebouw zou worden, ‘maar dat schoot de gereformeerde kerkgemeenschap in het verkeerde keelgat’. Over het hoe en waarom later meer, want binnenkort komen we op de geschiedenis van de Pelgrimskerk uitvoeriger terug.

Het interessante en mooi uitgevoerde boekje is in een beperkte oplage gedrukt en er zijn geen exemplaren meer voorradig.

• Mieke Hellema en Henk Stok (redactie), Stenen getuigen. Pelgrimskerk Protestantse Gemeente Amsterdam-Buitenveldert. Amsterdam, juni 2022, 48 pp., geïllustreerd (grotendeels in kleur)

Iets over de ‘Pelgrimskerk’ te Amsterdam-Buitenveldert