Orgel ‘Het Anker’ te Oosterwolde opgeknapt

Het orgel van de protestantse (voormalig gereformeerde) kerk Het Anker aan de Jan Frankensingel in het Friese Oosterwolde krijgt een stevige opknapbeurt.

Het Vierdag-orgel in de protestantse (voormalig gereformeerde) kerk ‘Het Anker’ te Oosterwolde (Frl.). Foto: Reliwiki.

De hervormde ds. E.J. Struif (1934-2021), achtereenvolgens predikant van de hervormde gemeenten te Feerwerd c.a., Zuidhorn en Oosterwolde c.a., had in zijn testament een aantal goede doelen opgenomen, waaronder een bij het Prins Bernhard Cultuurfonds ondergebracht fonds op zijn naam. Uit dit E.J. Struiffonds krijgt Het Anker te Oosterwolde nu een bijdrage voor de opknapbeurt van het orgel. “Het wordt hoog tijd dat het orgel een schoonmaakbeurt krijgt”, zo verklaarde een van de organisten.

Nadat in de jaren ’60 in het pas in gebruik genomen gereformeerde kerkgebouw Het Anker aanvankelijk een pneumatisch orgel was geplaatst, moest dat uiteindelijk worden vervangen. Na een tijdelijke voorziening door een elektronisch orgel met speakers kon op 9 januari 1976 een nieuw orgel in gebruik genomen worden, dat voor fl. 87.000 gebouwd werd door de fa. Vierdag te Enschede.

Het binnenwerk van het instrument zal volledig gedemonteerd en schoongemaakt worden, een klus die twee weken duurt. Het orgel – dat rechts op het liturgisch centrum geplaatst werd – telt elf registers, twee manualen en vrij pedaal.

Het Anker wordt gebruikt voor de reguliere kerkdiensten, terwijl de (voormalig hervormde) Dorpskerk gebruikt kan worden voor bijvoorbeeld rouw- en trouwdiensten.