De Hoeksteen te Hillegom wordt afgebroken

Kerk werd in 2017 buiten gebruik gesteld.

De protestantse, voormalig gereformeerde kerk De Hoeksteen aan het Karel Doormanplein te Hillegom, waar op 3 december 2017 de laatste dienst gehouden werd, zal worden afgebroken.

De voormalige gereformeerde kerk ‘De Hoeksteen’ te Hillegom.

De Hoeksteen werd in 1980 gebouwd nadat de bestaande gereformeerde kerk (die in 1928 in gebruik genomen was) door brand verwoest werd. Door teruglopend kerkbezoek moest de kerkenraad van de in 2008 gevormde Protestantse Gemeente te Hillegom een keus maken met welk kerkgebouw verder gegaan zou worden. Besloten werd de monumentale Maartenskerk in het vervolg voor de kerkdiensten te gebruiken.

Na de laatste dienst in december 2017 werd De Hoeksteen door de kerkenraad te koop gezet. Aanvankelijk had een uitvaartbedrijf even belangstelling, maar die haakte af. De voormalige kerk is nu eigendom van een projectontwikkelaar, die van plan is de kerk af te breken en op die plaats twaalf woningen te bouwen. De pastorie wordt overigens niet afgebroken, maar verbouwd tot een woning.

Het orgel van De Hoeksteen is verkocht aan de Rooms-Katholieke kerk Sint-Willibrord in Oegstgeest.