‘Oosterlichtkerk’ wordt enige PKN-kerk in Huizen

De protestantse Oosterlichtkerk aan de Huizermaatweg in het Noord-Hollandse Huizen – destijds gebouwd als de gereformeerde kerk De Akker – zal vanaf halverwege juli 2023 definitief het enige protestantse kerkgebouw in het Noord-Hollandse Huizen zijn.

Een luchtfoto van de protestantse (voormalig gereformeerde) kerk ‘De Akker’, nu ‘Oosterlichtkerk’ te Huizen.

De voormalig gereformeerde Kruiskerk en – naar nu is besloten – ook de voormalig hervormde Goede Herderkerk worden rond juli 2023 gesloten. Ook in Huizen lopen de aantallen kerkgangers terug; het aanhouden van drie kerken is financieel gezien niet meer verantwoord, zodat de algemene kerkenraad deze maatregelen moest treffen.

“Ingrijpende beslissing”.

Op zondag 24 juli 2022 werd de beslissing vanaf de kansels bekendgemaakt. De besluiten “vragen veel van onze drie wijkgemeenten en van onze leden. Het komende jaar zal veel zorg en aandacht besteed worden aan het afscheid van twee vertrouwde, markante gebouwen. Tientallen jaren is daar geloof gedeeld, beleefd en doorgegeven. De Oosterlichtkerk wordt straks een thuis van ons allemaal, met volop en blijvende ruimte voor de diverse geloofsbelevingen in onze gemeente”.