Kerk Reitsum wordt ‘boutique hotel’

De al dertig jaar geleden buiten gebruik gestelde voormalige gereformeerde kerk in het Friese Reitsum, in  welke plaats onder leiding van ds. J.J.A. Ploos van Amstel (1835-1895) in 1886 de Doleantie plaatsvond, wordt nu, na jaren lang als dorpshuis te zijn gebruikt, omgebouwd tot boutique hotel.

De voormalige gereformeerde kerk en de bijbehorende pastorie in Reitsum.

De voormalige gereformeerde kerk aan de Flieterpsterdyk 21 werd in 1896 in gebruik genomen, en als gereformeerde kerk in 1981 buiten gebruik gesteld vanwege het Samen-op-Wegproces. De kerk verloor niet heel lang geleden haar functie als dorpshuis omdat men in een leegstaande school terecht kon.

Op 1 mei 2021 werd de kerk verkocht aan een echtpaar, eigenaars van een luxe bed and breakfast. Men is nu bezig de kerk te verbouwen tot een ‘boutique hotel’, een luxe verblijfsaccommodatie. De bedoeling is dat er vijf suites in twee bouwlagen in de kerk worden aangelegd, plus een ontbijtruimte en een koffiebar. Men hoopt dat de plannen nog voor de zomer van 2023 gerealiseerd zullen zijn, zodat er dan overnacht kan worden.

De ernaast gelegen voormalige gereformeerde pastorie is al in het bezit van de nieuwe eigenaar van de kerk. Daarin is een winkel in aardewerk en brocante gevestigd.