‘Het Laatste Avondmaal’ van Berltsum naar Joure

De protestantse (voormalig gereformeerde) kerk De Oerdracht aan de E.A. Borgerstraat in het Friese Joure kreeg vorige week donderdag een kopie van haar in 1994 verloren gegane wandkleed met de afbeelding van Het Laatste Avondmaal cadeau.

Het wandkleed dat van Berltsum naar Joure verhuisde (foto: Prot. Gem. Berltsum).

Het verhaal is dat in de gereformeerde kerk De Oerdracht te Joure jarenlang een prachtig wandkleed hing, voorstellende Het Laatste Avondmaal. Maar in 1994 ging de kerk De Oerdracht in vlammen op. Daarbij ging ook het wandkleed verloren. Het kleed had een afmeting van ongeveer twee bij drie meter en hing in het liturgisch centrum van de kerkzaal.

Nu, dertig jaar na de brand, krijgt de gereformeerde – nu protestantse – kerk De Oerdracht in Joure hetzelfde kleed terug, althans een kopie van dit werk. Het gaat om een geborduurd wandkleed van Het Laatste Avondmaal, afkomstig uit de gereformeerde kerk in het Friese Berltsum (dat vroeger gewoon Berlikum heette). Daar is het niet meer nodig, omdat de kerk een ingrijpende aanpassing onderging tot Multi Functioneel Centrum met een kerkzaal, die overigens op 4 juni 2023 weer in gebruik genomen wordt. In de nieuwe gereformeerde kerk De Oerdracht in Joure (de afgebrande kerk werd herbouwd en op 6 oktober 1995 weer in gebruik genomen) krijgt het kleed een opvallende plaats”: “Wat mooi dat het dertig jaar na de brand weer terugkomt”.