Afscheidsweekend ‘Pro Rege’ Rotterdam

Voorafgaande aan de zondagse eredienst op 18 juni 2023, waarin officieel afscheid genomen wordt van het protestants (voormalig gereformeerd) kerkelijk centrum Pro Rege te Rotterdam, werd op zaterdagmiddag 17 juni een feestelijke bijeenkomst gehouden met een uit diverse onderdelen bestaand programma.

Kerkelijk Centrum ‘Pro Rege’ aan de Oudedijk te Rotterdam-Kralingen.

Vanaf kwart over twaalf tot tegen drieën was er open huis voor buurtbewoners en belangstellenden. Ook waren verscheidene bijzondere – vooral op de zolder gevonden – zaken uit Pro Rege tentoongesteld, zoals een bouwplaat van de tempel van Salomo en een kistje met bijbelse planten.

Een bouwplaat van de tempel van Salomo was een van de tentoongestelde ‘zolderspullen’ van Pro Rege.

De hoofdmoot van het programma was een concert dat toegankelijk was voor gemeenteleden en genodigden. Anna Den Hertog-Karpenko (orgel en vleugel) en Katja Pitelina (fluit) verzorgden een uit verscheidene muziekstukken bestaand zomerconcert, waarin aan het eind veel vogels te horen waren. Daarna werd gedurende een klein half uur een veiling gehouden van in Pro Rege gevonden en niet meer nodige voorwerpen. De opbrengst werd gedoneerd aan de Voedselbank.

Ook werd onder meer een miniatuur herbariuum van bijbelse planten tentoongesteld. Ook op zolder gevonden.

Gedenkboekje.

Zoals we al eerder meldden werd ter gelegenheid van het afscheid van Pro Rege ook een gedenkboekje geschreven, samengesteld door een vijfkoppig redactieteam. Het boekje werd tijdens de bijeenkomst aan enkele gemeenteleden aangeboden. We komen binnenkort op het herdenkingsgeschrift terug.

Links pianist/organist Anna Den Hertog-Karpenko, en rechts fluitist Katja Pitelina, tijdens het concert in Pro Rege.

Na afloop van het programma konden gemeenteleden en gasten in de bovenzalen van Pro Rege bijeenkomen voor ‘een hapje en een drankje’. Rond zes uur ging een ieder zijns of haars weegs.

Beeldverslag van een deel van de bijeenkomst in ‘Pro Rege’ >