Bijzondere ‘kerkklokken’ in Musselkanaal

De protestantse (voormalig gereformeerde) kerk De Ontmoeting in het Groningse Musselkanaal heeft sinds kort de beschikking over wel heel bijzondere ‘kerkklokken’.

‘De Ontmoeting’ te Musselkanaal.

Omdat de vroegere hervormde kerk – als zodanig buiten gebruik – oorspronkelijk echte kerkklokken had, maar deze door de nieuwe eigenaar uit de toren verwijderd zijn, was het in het dorp niet meer mogelijk kerkdiensten en begrafenissen aan te kondigen door middel van de traditionele kerkklokken.

Al lange tijd probeerde men om kerkklokken in het dorp terug te krijgen. Helaas: de toren van De Ontmoeting aan de Marktstraat heeft daarvoor geen geschikte ophangplek, omdat bij de bouw van de kerk (in 1914) geen galmgaten in de kerktoren werden aangebracht. Het idee om gegoten kerkklokken op een of andere manier op het kerkplein te plaatsen werd al snel afgekeurd, vooral omdat het gieten van klokken een dure oplossing is. De mogelijkheid om tweedehands klokken in bezit te krijgen viel eveneens af.

Het logo van ‘De Ontmoeting’ te Musselkanaal.

Het College van Kerkrentmeesters kreeg echter een verhaal onder ogen van een kerk in Breda, waar men elektronische klokken in de kerktoren had geplaatst. Die mogelijkheid is in Musselkanaal nu ook toegepast. Op de kerktoren werden luidsprekers aangebracht die uitsluitend dienst zullen doen om de zondagmorgenkerkdienst aan te kondigen en ook gebruikt zullen worden tijdens uitvaarten gedurende de wandeling van de kerk naar de begraafplaats (de begrafenisondernemer kan de ‘klokken’ uitschakelen door middel van zijn telefoon).

Kortom: op zaterdagochtend 2 september 2023 werden de luidsprekers uitgeprobeerd. Ze werkten goed en zo kon de kerkdienst van zondagochtend 3 september door middel van de elektronische ‘kerkklokken’ worden aangekondigd, zij het op halve geluidssterkte, om geen onnodige overlast te veroorzaken.