Vlaggen op Urk verbrand bij geref. kerk ‘De Poort’

Eén verdachte opgepakt.

Op Urk is woensdagnacht 11 oktober 2023 om ongeveer vier uur een twintigtal Israëlische vlaggen in brand gestoken. Waarschijnlijk zijn ze van de gevels gerukt van huizen waar ze door de bewoners waren uitgestoken, om sympathie te betuigen met Israël.

Een bewakingscamera legde de actie vast (foto: X).

Vervolgens zijn de vlaggen verzameld en bij de Gereformeerde Kerk De Poort aan de Lange Dam gedumpt en daarna in brand gestoken. Wie er achter deze actie zit, is niet bekend.

Een woordvoerder van De Poort bevestigde dat de vlaggen inderdaad bij de kerk in brand zijn gestoken, maar zonder verder schade aan te richten. Waarom de vlaggen bij De Poort in brand gestoken zijn is niet bekend, maar gedacht wordt dat het voor de daders het handigst en het dichtst bij was. De kerk heeft er verder niets mee te maken, zo dacht de woordvoerder.

De politie deelde op 13 oktober mee dat na gesprekken met bewoners één verdachte is opgepakt.