Renovatie orgel ‘Christus Triumfatorkerk’ Den Haag

Na een lange voorbereidingstijd gaat nu de renovatie van het orgel van de voormalig gereformeerde (sinds kort protestantse) Christus Triumfatorkerk aan de Juliana van Stolberglaan te Den Haag van start. Het werk wordt uitgevoerd door Verschueren Orgelbouw in het Limburgse Ittervoort, die het orgel ook bouwde.

Het orgel in de Christus Triumfatorkerk.

Op maandag 23 oktober 2023 wordt begonnen met de demontage van het orgel. Het uit elkaar halen van het instrument duurt de hele week, waarna de onderdelen voor herstel naar de werkplaats van de orgelbouwer worden overgebracht. Ook worden er dan al onderdelen in de kerk schoongemaakt.

Begin december komen de orgelbouwers nogmaals naar Den Haag om de onderdelen weer in te bouwen. Het afregelen en monteren van de laatste onderdelen zal vermoedelijk pas begin 2024 zijn beslag krijgen, wat ook geldt voor de intonatie en het stemmen van het orgel. Vermoedelijk zal het instrument medio februari weer in gebruik genomen kunnen worden. Dit houdt dus in dat het orgel gedurende deze hele periode buiten gebruik zal zijn, ook tijdens de feestdagen.

De Christus Triumfatorkerk te Den Haag.

“Juist bij het demonteren en inladen van onderdelen en bij het schoonmaken is assistentie zinvol”, reden waarom vrijwilligers worden uitgenodigd mee te helpen.