Een tussenweg was er niet voor ds. J.H. Zelle

Nieuw boek over legendarische predikant.

Op woensdag 7 februari 2024 wordt een nieuw boek gepresenteerd over ds. J.H. Zelle (1907-1983), vanaf 1949 tot zijn emeritaat in 1956 gereformeerd predikant in Rockanje, zijn enige gemeente.

Het nieuwe boek over ds. Zelle.

“Ds. Johannes Hendrikus Zelle was al tijdens zijn leven legendarisch. Door zijn opmerkelijke preken, gedrag en voorkomen trok hij volle kerken en ’s zondags preekte hij soms wel vijf keer. Met bulderende stem wilde hij de mensen bekeren en de psalmen zong hij luidkeels (vaak met de tweede stem) mee. Hij liet daarmee een onvergetelijke indruk achter. Zelle kwam uit een zeer eenvoudig gezin in Leeuwarden, waar alles erop gericht was om hem predikant te laten worden. Hoe vond hij daarin zijn eigen weg? En hoe ontwikkelden de Gereformeerde Kerken zich gedurende die tijd? In zijn enige kerkelijke gemeente – De Gereformeerde Kerk te Rockanje – veroorzaakte zijn excentrieke optreden diepe verdeeldheid”.

Ds. J.H. Zelle (1907-1983).

“Na zijn vervroegd emeritaat trok hij het hele land door om ‘donderpreken’ te houden en lezingen over de politiek. Privé leefde hij als een zonderling in zijn stad Leeuwarden, waar zijn spartaanse leefstijl en extreme zuinigheid hem parten speelden. Het zorgde voor nog een extra dimensie in het legendarische beeld van dominee Zelle. Deze biografie laat zien dat bij Zelle zowel in zijn werk als thuis alles zwart-wit was: Een tussenweg is er niet. De auteur van het boek, Bearn Bilker, is schrijver en publicist en actief op het terrein van historie, cultuur en erfgoed”.

Het 504 pagina’s tellende boek (hardcover) verschijnt dus op 7 februari 2024 en kost € 29,90 (EAN: 9789464711394). De presentatie is om half vier in het Historisch Centrum Leeuwarden, Groeneweg 1.

Over ds. Zelle verscheen in 2000 een andere biografie, van de hand van drs. W. van der Veen. Het boek is getiteld Johannes Hendrikus Zelle. Volksverhalen over een legendarisch predikant (1907-1983).