Renovatie van kerkzaal Nijkerkerveen klaar

Zondag 18 februari weer dienst in de kerkzaal.

De renovatie van de kerkzaal van de gereformeerde kerk te Nijkerkerveen is een omvangrijke klus gebleken. Ook werd duidelijk dat de kosterswoning aan ‘een enorm grote renovatie’ toe was.

Het interieur van de kerkzaal werd in de verf gezet…. (foto: Geref. Kerk Nijkerkerveen).

De kerkzaal.

Wat de kerkzaal betreft: tijdens de renovatie werden de kerkdiensten in een van de vergaderzalen gehouden. Zo werd het mogelijk dat de kerkzaal geheel geverfd kon worden, dat de verlichting kon worden schoongemaakt (dankzij de geplaatste steigervloer), en dat de bovenkant van het orgel kon worden gereinigd. Verder worden elektrisch aangedreven gordijnrails geplaatst voor de nieuwe gordijnen, terwijl ook een ‘strakke regietafel’ vervaardigd werd ten behoeve van de beamer- en geluidsinstallatie. Een deel van de verlichting onder de galerij moet worden vervangen, terwijl de kerkzaal tenslotte een ‘heel grote schoonmaak‘ moest ondergaan. Alles wat uit de kerkzaal verwijderd werd moest natuurlijk ook weer teruggeplaatst worden. Besloten werd dat de voorlopig banken niet worden gerenoveerd; dit vanwege de hoge kosten.

Hoe dan ook, de kerkdiensten konden op zondag 18 februari 2024 voor het eerst na de renovatie weer in de kerkzaal gehouden worden.

De kerkzaal in de richting van de galerij (het balkon). Foto: Geref. Kerk Nijkerkerveen.

De kosterswoning.

De huur van de kosterswoning werd per 1 december 2023 door de huurder opgezegd en bij het leeghalen van de woning bleek het pand aan ‘een enorm grote renovatie’ toe te zijn. Alle plafonds werden vervangen, alle muren werden gestukadoord en alle vloeren vervangen terwijl ook een complete schouw werd verwijderd. De elektra moest worden vervangen of herzien. Voorts werd de hele woning geschilderd. En natuurlijk moet – na de renovatie van de trap – ook hier een grote schoonmaak gehouden worden. Door de hele woning worden rolgordijnen geplaatst en ook wordt de tuin aangepakt. En dan moet natuurlijk nog een nieuwe huurder geregeld worden… Aldus mededelingen van het College van Kerkrentmeesters.