Verbouw Marktpleinkerk Hoofddorp op stoom

In februari 2024 ging de uitbreiding van de Marktpleinkerk in Hoofddorp feestelijk van start. Samen met onderaannemers is Bouwgroep Horsman & Co sindsdien druk bezig met de verbouwing en uitbreiding van de kerk.

De houten spanten van de uitbreiding van de Marktpleinkerk (foto: Gemeente Haarlemmermeer).

In de afgelopen weken zijn de nieuwe houten spanten aan de achterkant van de kerk geplaatst. De uitbreiding wordt gebouwd met een volledig houten constructie. Daarnaast worden verschillende materialen opnieuw gebruikt en er komt een verwarmingssysteem zonder gas. De uitbreiding is hiermee duurzaam en toekomstgericht.

De werkzaamheden.

Eerder dit jaar is de achterkant van de kerk verwijderd en zijn de originele leien van het dak opgeslagen. Dit zijn kenmerkende dakpannen voor onder andere kerken. De aannemer plaatst deze weer terug in een stuk van het bestaande dak dat wordt verlengd. Na de plaatsing van de nieuwe kelder en van de begane grondvloer, zijn in de afgelopen weken de houten spanten aan de achterkant van de kerk geplaatst.

Meer ruimte voor ontmoetingen.

De Protestantse Gemeente Hoofddorp wil – zoals we al eerder meldden – de Marktpleinkerk uitbreiden om (onder één dak) meer ruimte te hebben voor ontmoetingen en voor de activiteiten van de jeugd.

De nieuwe uitbreiding van achteren gezien (foto: Gemeente Haarlemmermeer).

In opdracht van de Protestante Gemeente Hoofddorp heeft Dok architecten het ontwerp gemaakt voor de uitbreiding van de kerk. Met de uitbreiding van de kerk komt er plek voor een grote ontmoetingsruimte en meerdere vergaderruimtes. Daarnaast wordt op de tweede verdieping en in de nok ruimte gemaakt waar jongeren van de kerk een plek krijgen. Op de begane grond komen rondom de centrale ontmoetingsruimte ook ondersteunende ruimtes. Dit zijn bijvoorbeeld de grote keuken, de consistorie, een crèche voor kinderen tijdens de kindernevendiensten, of andere ontmoetingen en kerkvergaderingen.

De uitvoering van de uitbreiding van de Marktpleinkerk duurt naar verwachting tot vlak voor Pasen 2025.

Translation into English:

Renovation of Marktpleinkerk Hoofddorp in Full Swing.

In February 2024, the expansion of the Marktpleinkerk in Hoofddorp began with a festive start. Since then, Bouwgroep Horsman & Co, along with subcontractors, has been busy with the renovation and expansion of the church.

In recent weeks, the new wooden trusses have been placed at the back of the church. The expansion is being built with an entirely wooden structure. Additionally, various materials are being reused, and a gas-free heating system is being installed. This makes the expansion sustainable and future-proof.

The Work.

Earlier this year, the back of the church was removed, and the original slate roof tiles were stored. These are characteristic roof tiles for churches, among other buildings. The contractor will reinstall them on a section of the existing roof that is being extended. After placing the new basement and ground floor, the wooden trusses were installed at the back of the church in recent weeks.

More Space for Gatherings.

The Protestant Congregation of Hoofddorp aims to expand the Marktpleinkerk to provide more space for gatherings and youth activities under one roof. As previously reported, Dok architects designed the church expansion on behalf of the Protestant Congregation of Hoofddorp.

With the expansion, there will be a large meeting space and several conference rooms. Additionally, the second floor and the attic will provide space for the church’s youth. On the ground floor, surrounding the central meeting space, there will be supporting rooms. These include a large kitchen, the consistory, a nursery for children during youth services, and other gatherings and church meetings.

The expansion of the Marktpleinkerk is expected to be completed shortly before Easter 2025.