Vroegere gereformeerde kerk Zwartemeer B&B?

De voormalige gereformeerde kerk in het centrum van het Drentse Zwartemeer wordt een woning. De kopers van het vroegere kerkgebouw, de overburen aan de andere kant van het kanaal, willen er gaan wonen en er misschien een Bed & Breakfast vestigen.

De vroegere gereformeerde kerk te Zwartemeer (foto: Reliwiki, Andre van Dijk).

De vroegere gereformeerde kerk is een beeldbepalend gebouw in het dorp en staat aan het Verlengde Van Echtenskanaal NZ. De kerk werd in 1921 gebouwd en ging vorig jaar, om precies te zijn op 15 januari 2023, dicht door het houden van de laatste dienst. Het ledental kromp en de kerkdiensten werden steeds minder bezocht.

Dat was zo gebleven nadat de gereformeerden en de hervormden in het dorp vijf jaar daarvoor, in 2018, samen verder gingen als Protestantse Gemeente Zwartemeer. Op het laatst bezochten nog maar zo’n twintig mensen de kerkdiensten. De Protestantse Gemeente Zwartemeer  is opgegaan in de Protestantse Gemeente Eben-Haëzer in Klazienaveen. Daar sloot de Protestantse Gemeente Nieuw-Dordrecht zich eerder ook al bij aan.

‘Op een goede manier behouden voor het nageslacht’.

De kopers waren onder de indruk van onder meer de mooie lichtinval. ‘In eerste instantie kopen we de kerk uiteraard voor onszelf, maar we willen het gebouw ook op een goede manier voor het nageslacht bewaren; daarvoor gaan we ons inzetten.’

Misschien wordt in de voormalige kerk ook een Bed & Breakfast ondergebracht. ‘Maar eerst moet intern nog flink verbouwd worden, waarvoor de plannen al besproken worden’.

Translation into English:

Former ‘Gereformeerde’ Church Zwartemeer Bed & Breakfast?

The former ‘gereformeerde’ church in the center of Zwartemeer (province of Drenthe) is becoming a residence. The buyers of the former church building, who live across the canal, plan to move in and possibly start a Bed & Breakfast.

The former ‘gereformeerde’ church is a landmark in the village and is located at Verlengde Van Echtenskanaal NZ. The church was built in 1921. It closed last year, on January 15, 2023, after holding its final service due to a decline in membership and dwindling attendance at services.

This trend continued even after the ‘gereformeerde’ and ‘hervormde’ congregations in the village merged five years earlier,  in 2018, to form the ‘Protestant Congregation’ Zwartemeer. At the end, only about twenty people attended the services. The Protestant Congregation Zwartemeer has merged into the Protestant Congregation ‘Eben-Haëzer’ in the village of Klazienaveen. Previously, the Protestant Congregation Nieuw-Dordrecht had also joined Eben-Haëzer.

“Preserving it in a good way for future generations.”

The buyers were impressed by the beautiful light that fills the building. “Initially, we are buying the church for ourselves, but we also want to preserve the building in a good way for future generations; that’s something we are committed to.”

There might be a Bed & Breakfast established in the building. However, substantial internal renovations are needed first, and plans for these are already being discussed.