Verkoop Valkenboskerk-woningen in volle gang

Op het kruispunt van de Zuiderparklaan en de Loosduinsekade in Den Haag staat de voormalig gereformeerde Valkenboskerk: een buurtbepalend baken.

Zoals de voormalige Valkenboskerk er nu uitziet (artist’s impression).

Nadat aanvankelijk protesten gerezen waren tegen plannen om de kerk te slopen werd uiteindelijk een projectontwikkelaar gevonden die de kerk met behoud van het kenmerkende exterieur van de Valkenboskerk wilde omvormen tot zesendertig duurzame woningen met woonoppervlakten vanaf ongeveer 53 m² tot circa 131 m².

De achterkant van de vroegere kerk (artist’s impression).

Deze gedaanteverandering van de iconische Valkenboskerk hield onder meer in dat het een gasloos en energiezuinig gebouw is geworden, waarvan ook de daken, de gevels en de dubbele beglazing goed geïsoleerd zijn (alle woningen in de Valkenboskerk hebben het energielabel A, A+ of A++) en bovendien zijn ze voorzien van de nieuwste technieken op het gebied van duurzaamheid. De woningen worden aangesloten op het netwerk van de stadsverwarming. ‘De speciale ventilatie zorgt voor een comfortabel woonklimaat’. Door de dakopeningen zijn alle woningen bijzonder ruimtelijk en licht. Door woonkamers van vijf meter hoog komt het gevoel dat men eigenlijk in een kerk woont duidelijk tot uitdrukking. De entree van de woningen bestaat uit een gang met een groot atrium van twintig meter hoogte.

(Met dank aan de heer Loek Schouten te Zoetermeer voor de tip).

Translation into English:

Sale of Valkenboskerk residences in full swing.

At the intersection of Zuiderparklaan and Loosduinsekade in The Hague stands the former ‘gereformeerde’ Valkenbos Church: a landmark defining the neighborhood.

After initial protests arose against plans to demolish the church, a developer was eventually found who wanted to transform the church, preserving the characteristic exterior of the Valkenboskerk, into thirty-six sustainable residences with living spaces ranging from approximately 53 m² to around 131 m².

This transformation of the iconic Valkenboskerk included making it a gas-free and energy-efficient building, with well-insulated roofs, facades, and double glazing (all residences in the Valkenboskerk have energy labels A, A+, or A++). Additionally, they are equipped with the latest sustainability technologies. The homes are connected to the district heating network. “The special ventilation ensures a comfortable living climate.” The roof openings make all the residences particularly spacious and light, and the five-meter-high living rooms clearly convey the sense of actually living in a church. The entrance to the residences consists of a hallway with a large atrium twenty meters high.

(With thanks to Mr. Loek Schouten from Zoetermeer for the tip)