Vroegere Dolerende kerk Zuidwolde (Gr.) te koop

De voormalige gereformeerde Ontmoetingskerk met bijgebouwen aan het Boterdiep WZ in het Groningse Zuidwolde staat voor € 325.000 te koop.

De vroegere gereformeerde kerk ‘De Ontmoeting’, die nu te koop staat.

Op zondag 26 september 2021 werd in die (in 1908 in gebruik genomen) kerk de laatste dienst gehouden. Maar aan het eind van die dienst werd de viering voortgezet in de nieuwe gereformeerde kerk, gelokaliseerd aan de Pastorielaan in Zuidwolde. Dat kerkgebouw was door koop overgenomen van de Gereformeerde Kerk (vrijgemaakt), die opgeheven was. De gereformeerde kerk aan de Pastorielaan heet nu De Verbinding (de vrijgemaakte kerk had het kerkgebouw de naam Het Anker gegeven).

De Gereformeerde Kerk te Zuidwolde (1887).

De kansel in de nu te huur staande kerk.

Aanvankelijk kerkten de gereformeerden van Zuidwolde na de Doleantie nog enige tijd in het hervormde kerkgebouw, later vond men echter elders onderdak. Maar tijdens het predikantschap van ds. A. Koppe (1841-1926) werd in 1908 de grote nieuwe gereformeerde kerk aan het Boterdiep WZ in gebruik genomen. Dat was nodig, want de Nederduitsche Gereformeerde Kerk (doleerende), zoals de kerk officieel heette, groeide. Ze was gesticht op 30 januari 1887 vanuit de Doleantie, onder leiding van de plaatselijke hervormde predikant, ds. J. Hulsebos (1844-1904). De oude gereformeerde kerk aan het Boterdiep WZ kan nu dus gekocht worden.

(Met dank aan de heer Jaap Luinstra voor de tip.)

Translation into English:

Former Dolerende Church in Zuidwolde (Gr.) for Sale.

The former ‘gereformeerde’ Ontmoetingskerk (‘Meeting Church’) and its associated buildings on Boterdiep WZ in Zuidwolde, Groningen, are up for sale at a price of €325,000.

The last service in this church, which was first used in 1908, was held on Sunday, September 26, 2021. At the end of that service, the celebration continued in the new ‘gereformeerde’ church, located on Pastorielaan in Zuidwolde. This church building had been purchased from the ‘gereformeerde’ Church (‘Liberated’), which had been dissolved. The ‘gereformeerde’ church on Pastorielaan is now called De Verbinding (‘The Connection’), a name that replaced the former name Het Anker (‘The Anchor’) given by the ‘liberated’ church.

The Reformed Church in Zuidwolde (1887).

Initially, after the Doleantie, the ‘gereformeerde’ congregation in Zuidwolde continued to worship in the local ‘hervormde’ church building, but later they found a new place of worship. During the ministry of Rev. A. Koppe (1841-1926), a large new ‘gereformeerde’ church was inaugurated on Boterdiep WZ in 1908. This was necessary because the ‘Nederduitsche Gereformeerde Kerk (Dolerende)’, as the church was officially known, was growing. It had been founded on January 30, 1887, as part of the Doleantie movement, under the leadership of the local ‘hervormde’ minister, Rev. J. Hulsebos (1844-1904). The old ‘gereformeerde’ church on Boterdiep WZ is now available for purchase.

(Thanks to Mr. Jaap Luinstra for the tip.)