Twee Veenendaalse kerken alsnog verkocht

Op Oudejaarsdag 2019 zijn de protestantse kerkgebouwen Sola Fide en De Goede Reede in Veenendaal toch nog verkocht (over de plannen daartoe berichtten wij al eerder).

De Goede Reede te Veenendaal (foto: Reliwiki, Andre van Dijk).

Een en ander ging namelijk niet zonder hobbels. De website van de Protestantse Gemeente Veenendaal deelt mee dat de beoogde koper Compactas in oktober 2019 failliet gingĀ  en de gebouwen daardoor niet meer kon overnemen.

Het College van Kerkrentmeesters van de Protestantse Gemeente te Veenendaal ging toen op zoek naar nieuwe kopers en heeft deze gevonden. Het voormalig hervormde kerkgebouw Sola Fide is gekocht door Ingenious Vastgoed, en het voormalig gereformeerde bedehuis De Goede Reede door Koppel Holding BV. Wat de nieuwe bestemming van de gebouwen betreft is op dit moment nog niets bekend. Het is volgens het College van Kerkrentmeesters uiteraard aan de kopers om die bestemming te bepalen.

Met de curator zijn afspraken gemaakt over de verdeling van de eerder door Compactas gestorte waarborgsom. In totaal leidt deze nieuwe transactie tot een hogere opbrengst voor de Protestantse Gemeente Veenendaal dan wanneer in oktober aan Compactas zou zijn verkocht.

Het interieur van de voormalig gereformeerde kerk De Goede Reede (foto: Reliwiki, Andre van Dijk).

Herindeling van wijken.

De wijkgemeente rond van oorsprong gereformeerde kerk De Goede Reede hield al op zondag 2 juni 2019 de laatste dienst in het kerkgebouw in Veenendaal-West. Samen met wijkgemeente rond de van oorsprong gereformeerde Petrakerk vormt zij de nieuwe wijkgemeente Zuid-West, die gebruik maakt van de Petrakerk aan de Kerkewijk.

Op zondag 30 juni 2019 werd de laatste dienst in het voormalig hervormde Sola Fide gehouden. Wijkgemeente Sola Fide gaat met wijkgemeente Aller Erf verder als wijkgemeente De Open Hof. De samengevoegde gemeenten komen samen in wijkkerk De Open Hof (eerst nog Aller Erf genoemd) aan het Ronde Erf in Veenendaal-Noordoost.