Verbouwing kerk “De Hoeksteen” Leek gereed

De voormalig gereformeerde, nu protestantse kerk De Hoeksteen aan de Lindensteinlaan te Leek (Gr.) is  – zoals wij al eerder meldden – het afgelopen jaar grondig verbouwd.

De protestantse (voormalig gereformeerde) kerk ‘De Hoeksteen’ te Leek (Gr.). Foto: Reliwiki.

De verbouwing was in de eerste plaats nodig in verband met het groot onderhoud van de kerk, maar men nam de gelegenheid te baat ook meer ruimte te creëren voor kleinschalige bijeenkomsten met plek voor tachtig personen. Verder werd de kerk voorzien van een stilteruimte.

Door de ontvangst van een anonieme gift kon in de kerkzaal bovendien een galerij worden aangebracht.

Bij de verbouwing, die plaatsvond naar een ontwerp van DAAD Architecten in Beilen, werd in het interieur gebruik gemaakt van de kleuren geel, groen, oranje en lichtgrijs. Dit kleurgebruik wordt versterkt door in het dak aangebrachte lichtkoepels. De verbouwing leverde ‘een eigentijds kerkgebouw’ op, met veel lichtinval waardoor het bijzondere gebruik van kleuren en materialen wordt benadrukt. Aan de buitenkant van de kerk werd gekozen voor een gele dakrand.

Op vrijdagavond 1 september 2017 van zeven tot tien uur wordt ‘open huis’ gehouden, waarbij bovendien verscheidene muzikale optredens worden verzorgd.