Kerkklok Eibergen terug in Dinxperlo

De sinds 1940 in de voormalige gereformeerde kerk van Eibergen-Rekken hangende kerkklok is weer terug waar hij vandaan kwam, in Dinxperlo.

De voormalige gereformeerde kerk te Eibergen.

De vroegere Gereformeerde Kerk van Eibergen-Rekken, met haar kerkgebouw aan de Hemstea 3 in Eibergen, kreeg de klok voor zover bekend in de Tweede Wereldoorlog. Gemeenteopzichter Hietbrink zou de klok toen hebben zien hangen bij een boer in de omgeving van Holterhoek (in de Achterhoek aan de grens met Duitsland) of in het aangrenzende Zwillbrock in Duitsland, direct aan de andere kant van de grens.

Na overleg met de betreffende boer werd de klok in 1940 aangeboden aan ds. J.D. Koers (1910-1990) van Eibergen-Rekken. Zo kwam de klok in de Gereformeerde Kerk aan de Hemstea in Eibergen terecht. Toen winkelier Somsen van de elektronicazaak Radio Somsen in 1979 vijftig jaar bestond, stelde Somsen junior, kerkenraadslid, aan zijn mede-ambtsdragers voor, de klok ter gelegenheid van het jubileum te voorzien van een elektrische aandrijving, zodat deze niet meer handmatig geluid behoefde te worden.

De klok was intussen door ouderdom en gebruik zwart uitgeslagen en bij het schoonmaken bleek het jaartal 1859 tevoorschijn te komen, en bovendien de naam en de woonplaats van de vervaardiger: ‘G(erardus) T(heodorus) van Heuvel Dinxperlo’. Daarmee werd bovendien duidelijk dat in Dinxperlo dus ooit een klokkengieterij gevestigd geweest was.

Toen de gereformeerde kerk ter Eibergen door terugloop van het kerkbezoek in 2007 buiten gebruik gesteld werd vroeg en kreeg Somsen jr. in 2016 toestemming van de kerkrentmeesters van de Protestantse Gemeente Eibergen-Rekken om de klok uit de toren te laten halen.

Op woensdag 16 januari 2019 werd het kerkklokje overgedragen aan de Stichting ‘Bewaar ’t Olde’. Na een opknapbeurt zal de klok een plaats krijgen naast het mortuarium in Dinxperlo, hetzelfde dorp waar ze ooit gegoten werd.

Bron:

Dinxpers Nieuws, 20 januari 2019.