Orgel Geref. Kerk Strijen nu monument

Sinds zaterdag 14 september 2019 hangt naast de ingang van de Gereformeerde Kerk aan het Spui 12 in het Zuid-Hollandse Strijen het eerste monumentenschildje van de Gemeente Hoeksche Waard, voor het prachtige Knipscheer-orgel in die kerk.

Het onderscheiden orgel (foto: Wikimedia, Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed).

Er was veel belangstelling voor de uitreiking door wethouder Van Waveren, temeer daar de heuglijke gebeurtenis – niet toevallig – samenviel met de Open Monumentendag. Het meer dan 1.200 pijpen tellende orgel werd bespeeld door organist Cor Ardesch uit Dordrecht. Het instrument werd gebouwd door orgelbouwer Hermanus Knipscheer II (1802-1874) uit Amsterdam en was bestemd voor de Eilandskerk in de hoofdstad, waar het orgel in 1844 in gebruik genomen werd. Toen die kerk in 1938 de deuren sloot, werd het orgel aangekocht door de Gereformeerde Kerk te Strijen.

Het orgel werd tijdens de Watersnoodramp van 1953 weliswaar aangetast door vocht, maar de aangerichte schade kon hersteld worden, zodat gezegd kan worden dat het monumentale orgel in een gave staat verkeert.