Bijna alle diensten in Kollumerzwaag in het vervolg in Grutte Tsjerke

Bijna alle reguliere zondagse kerkdiensten van de Protestantse Gemeente in het Friese Kollumerzwaag zullen in het vervolg gehouden worden in de gereformeerde Grutte Tsjerke (Grote Kerk).

Het interieur van de Grutte Tsjerke in Kollumerzwaag (foto: Kerk in Kollumerzwaag).

A.s. zondag – 16 februari 2020 – wordt daarom afscheid genomen van de hervormde Âlde Tsjerke (Oude Kerk). Deze kerk zal daarna nog slechts voor bijzondere diensten  worden gebruikt, maar wel alleen als er niet meer dan 170 kerkgangers komen, omdat de Âlde Tsjerke anders te klein is. Daarbij wordt gedacht aan enkele vieringen in de zomermaanden en rouw- en trouwdiensten, die ook in de hervormde kerk zouden kunnen plaatsvinden.

De akte waarin de fusie  tussen de Gereformeerde Kerk en de Hervormde Gemeente te Kollumerzwaag geregeld wordt, werd al op Oudejaarsdag getekend. De fusie wordt pas op zondag 7 juni 2020 gevierd.

Grutte Tsjerke en De Boei.

De gereformeerde kerk te Kollumerzwaag heet sinds 1 januari 2020 ‘Grutte Tsjerke’.

Tot die tijd moet nog het een en ander geregeld worden, zoals pastorale zaken, de wijkindeling en de samenstelling van de kerkenraad.

In 2008 werd de Grutte Tsjerke ingrijpend gerenoveerd. De kerkbanken beneden werden vervangen door stoelen, terwijl het liturgisch centrum volledig vernieuwd werd, evenals de vloer. Daar werd vloerverwarming aangelegd, afgedekt door vloertegels van natuursteen. Ook werd de kerk opnieuw in de  verf gezet. Bij dit alles hadden vrijwilligers een groot aandeel.

In 1960 kreeg de Grutte Tsjerke, toen nog gewoon ‘gereformeerde kerk’ geheten, er een vergadercentrum bij, De Boei genaamd. Tegelijk met de restauratie van de kerk werd ook De Boei opgeknapt.