Grote vernielingen in Middelburgse Morgensterkerk

In de voormalige gereformeerde Morgensterkerk aan de Adriaan Lauwereystraat te Middelburg  is onlangs een enorme ravage aangericht. In de kerkzaal zijn volgens de politie ‘onnoemlijk veel vernielingen’ aangericht, onder andere aan het in 1904 tot 1906 gebouwde  orgel,  waardoor de schade in de duizenden euro’s loopt.

De voormalige Morgensterkerk te Middelburg.

Er werd met biljartballen op de orgelpijpen gemikt. De daders hebben door het hele gebouw een spoor van blauwe verf achtergelaten. De politie begon een onderzoek en kon  de volgende dag de eerste verdachte al aanhouden. ‘Klein Duimpje’ had sporen achtergelaten. Het vermoeden bestond dat er meer vandalen bij deze zinloze vernielingen betrokken waren en inderdaad, al snel bleek dat ze waren gepleegd door vier jongeren van 14, 17 en 20 jaar oud.

De politie verspreidde deze foto van de vernielingen.

De verdachten zijn verhoord en hebben bekend dat ze het interieur van de kerk hebben gesloopt. Volgens de politie verklaarden de jongens  te willen helpen met opruimen van de rommel en dat ze  excuses wilden aanbieden. Ook wilden ze, voor zover mogelijk, de schade vergoeden. Het openbaar ministerie  buigt zich over de strafrechtelijke kant van de zaak. De Morgensterkerk is al enige tijd niet  meer in gebruik; de laatste dienst (link) was eind 2016 gehouden.