‘Vredevorstkerk’ Schiebroek wordt tweede helft 2020 gesloopt

De al in 2004 buiten gebruik gestelde voormalig gereformeerde Vredevorstkerk aan de Wilgenplaslaan in Rotterdam-Schiebroek zal in de tweede helft van 2020 gesloopt worden. Op die locatie wordt een nieuwbouwcomplex met 74 huurwoningen gebouwd.

De Vredevorstkerk aan de Wilgenplaslaan in Rotterdam (foto: Reliwiki).

Glas-in-betonraam.

De kerk verkeert in verval en is al geruime tijd rondom afgesloten met hekken en prikkeldraad. Maar voordat de sloop zal plaatsvinden is men op zoek naar een nieuwe bestemming voor een opmerkelijk glas-in-betonraam dat de kerk siert. De Werkgroep Monumentale Kunst van de landelijke Erfgoedvereniging Heemschut en de Vereniging Stedebouwkundig Wijkbehoud Hillegersberg en Schiebroek zoeken gezamenlijk naar een geschikte locatie voor het kerkraam om het zo te kunnen behouden. Het raam werd in 1964 vervaardigd door de Rotterdammer Johan Verheij en is ongeveer elf meter breed en drie meter hoog.

Glas-in-betonramen zijn kenmerkend voor de periode na de Tweede Wereldoorlog en intussen behoorlijk zeldzaam geworden. Het raam in de Vredevorstkerk verbeeldt de doortocht van het volk Israël door de Rode Zee tijdens de uittocht uit Egypte.

Het glas-in-betonraam van de Vredevorstkerk (foto: Veerman Bouwhistorie).

Heemschut en Stedebouwkundig Wijkbehoud zien mogelijkheden om het in goede conditie verkerende kunstwerk op te nemen in een kerk, in de hal of trappartij van een verzorgingshuis, of in een appartementengebouw of school. De kosten voor herplaatsing komen voor rekening van de ontvangende partij.

Heemschut heeft laten weten dat de projectontwikkelaar het raam op zorgvuldige wijze zal laten afvoeren, zodra de sloopt begint. Heemschut zal belangstellenden adviseren over de mogelijkheden waarop het raam het best kan worden herplaatst. De voorkeur gaat uit naar herplaatsing in de stad Rotterdam, omdat de Vredevorstkerk een wederopbouwkerk is en in de ‘wederopbouwstad Rotterdam’ al veel kunst uit die periode is verdwenen.