“Oude Kerk” in Meppel heet nu “De Samenstroom”

De protestantse (voormalig gereformeerde) Oude Kerk aan de Groenmarktstraat en het bijbehorende kerkelijk centrum Trias te Meppel, heten in het vervolg De Samenstroom. Zondag 19 september 2021 werd de nieuwe naam onthuld door de kinderen.

De onthulling van de nieuwe naam van ‘Trias’: ‘De Samenstroom’ (foto: Marcel Dekker).

De Oude Kerk en Trias worden grondig verbouwd tot een vernieuwd multifunctioneel kerkelijk centrum. Eind dit jaar of begin volgend jaar moet de verbouwing klaar zijn.

Ds. S. Sijtsema vertelt dat met de nieuwe naam uitgedrukt wordt dat in dit kerkelijk centrum mensen met al hun verschillen kunnen samenstromen. ‘Daarbij wil de Protestantse Gemeente Meppel, net als een rivier, haar weg zoeken en samenwerken met verschillende stromingen in de samenleving.’

Het kerkelijk centrum ‘Trias’ (nu ‘De Samenstroom’) naast de ‘Oude Kerk’ te Meppel (foto: Meppeler Courant).

Ook verwijst de naam naar de historie van Meppel, waar vroeger op de Groenmarkt een eiermarkt was, die mensen deed samenstromen. Bovendien liep er een gracht van de Tipbrug via de Prinsengracht en Prinsenstraat (Groenmarkt) naar het Kerkplein.