Verbouwplannen kerk Meppel bekend gemaakt

‘Laatste dienst’ vóór de verbouw van de ‘Oude Kerk’ op 29 november 2020.

In een online-presentatie hebben kerkenraad en kerkrentmeesters van de Protestantse Gemeente te Meppel uitleg gegeven over de plannen met betrekking tot de verbouw van de (voormalig gereformeerde) Oude Kerk te Meppel en het bijbehorende kerkelijk centrum Trias.

Zo gaat de nieuwe entree van de kerk eruitzien, tussen kerkgebouw (rechts) en Trias (links). Ill.: PG Meppel.

Zoals we al eerder berichtten heeft de kerkenraad de Oude Kerk aangewezen als PKN-kerk van Meppel, en deze moet daarom verbouwd worden. Onlangs werd een bouwhistorisch rapport uitgebracht waarin aanbevelingen gedaan werden met betrekking tot de verbouw.

Niet alleen het interieur maar ook de buitenkant van de kerk wordt onder handen genomen, omdat zowel de muren, de ramen als het dak aan een flinke onderhoudsbeurt toe zijn. Uit de presentatie – gehouden op 17 november 2020 – bleek onder meer dat de ingrijpende renovatie van de kerk – subsidies etc. meegerekend – ongeveer € 1.850.000 zal gaan kosten.

Enkele van de punten die in de presentatie aan de orde kwamen zijn de volgende. De nieuwe ingang van de kerk, tussen het kerkgebouw en Trias, zal voorzien zijn van een rolstoelingang met automatische schuifdeuren. Men komt dan in een ruime foyer die – in combinatie met een zaal van Trias – als ontmoetingsruimte voor 100 tot 150 personen dienst zal doen, voorzien van een uitgiftepunt voor koffie etc. De multifunctionele keuken wordt geschikt gemaakt voor het eventueel bereiden van maaltijden.

Een blik vanaf het orgel de kerkzaal in (beeld: PG Meppel).

De banken in de kerkzaal zullen verdwijnen en daarvoor in de plaats worden stoelen geplaatst. De kerkzaal zal voorzien worden van basis- en sfeerverlichting en opnameapparatuur voor beeld en geluid, zodat gemeenteleden ook thuis de kerkdiensten kunnen meemaken. De kerkzaal zal geschikt zijn voor kerkdiensten met 250 tot 500 personen. De galerijen blijven zoals ze zijn; de banken worden er niet uitgehaald. Onder een van de galerijen komt een schuifwand, zodat de ruimte daarachter kan worden gebruikt als aparte vergaderzaal, maar ook bij de kerkzaal getrokken kan worden.

Het Kerkelijk Bureau van de Protestantse Gemeente Meppel zal op de eerste verdieping van Trias gevestigd worden waar, behalve een flink aantal vergaderzalen, zich in de kelder ook nu al een jeugdruimte bevindt. De wens van de organisten is de speeltafel niet meer boven bij het orgel (link) te hebben, maar deze te verplaatsen naar elders, bijvoorbeeld bij het liturgisch centrum. Dit liturgisch centrum zal trouwens ook worden aangepakt, en zal geschikt gemaakt worden voor in elk geval (bijvoorbeeld een koor van) vijftig personen.

Bij binnenkomst in de kerkzaal… (beeld: PG Meppel).

Gevraagd naar de kleurstelling van de kerkzaal werd meegedeeld dat daarover nog moet worden overlegd. De beamer projecteert de beelden in ieder geval op de muur boven de preekstoel.

De bedoeling is dat de kerk op de eerste zondag van september 2021 weer in gebruikt genomen zal worden. Op 1 december wil men beginnen met het ontruimen van de kerk en van Trias, zodat de ‘laatste’ dienst in de te verbouwen kerk op zondag 29 november 2020 zal plaatsvinden.