Verbouwing “Witte Kerk” Lochem op stoom

De verbouwing van de protestantse (voormalig gereformeerde) Witte Kerk te Lochem is op stoom gekomen. Een aannemersbedrijf uit Zutphen begon onlangs met de vele werkzaamheden.

Een impressie van de kerk en de bijgebouwen (foto: Protestantse Gemeente Lochem).

Architectengroep Gelderland uit Zelhem maakte het ontwerp van de verbouwing.

De Protestantse Gemeente Lochem heeft de beschikking over twee kerkgebouwen, waarvan de (in verband met de hoge kosten) inmiddels afgestoten voormalig hervormde Guldakerk teruggehuurd wordt van de Stichting Oude Gelderse Kerken. De zondagse kerkdiensten worden in het koude seizoen gehouden in de Witte Kerk, die in een paar uur warm gestookt kan worden, hetgeen veel stookkosten scheelt vergeleken bij de teruggehuurde Guldakerk, waar het dagen duurt voordat de temperatuur op peil is. Vandaar dat de diensten in het warme seizoen in de Guldakerk gehouden worden.

De verbouwing.

De Witte kerk bestaat uit een kerkzaal, een tussenzaal en een ontmoetingsruimte. Inmiddels is het dak al voorzien van nieuwe isolatie en zijn de eerste muurtjes gemetseld. De kerk krijgt bovendien nieuwe, aluminium kozijnen met dubbel glas. Door het plaatsen van schuifwanden kan de tussenzaal zowel bij de kerkzaal als bij de ontmoetingsruimte betrokken worden. De entree van de kerk wordt – op dezelfde plaats als de huidige – geheel vernieuwd. Ook komt er in het hele kerkcomplex een nieuwe PVC-vloer. Verder wordt een semiprofessionele keuken gebouwd.

Vijfentwintig gemeenteleden zijn betrokken (geweest) bij het voorbereidende werk, zoals de inrichting en de keuze van de keuken, terwijl anderen hielpen met sloopwerkzaamheden. Oude installaties moesten worden verwijderd, wat aanmerkelijk goedkoper verricht kon worden door deskundige gemeenteleden dan door in te huren bedrijven.

Over de plaatsing van de stoelen in de kerkzaal is nog gesproken. Men koos uiteindelijk voor een halfronde opstelling, met stoelen rond het liturgisch centrum: “het geeft een geborgen contactgevoel”.

In het voorjaar van 2022 zal de kerk gereed zijn, zo is de planning.