Controle van kerktoren Garrelsweer

Haan van de toren weggehaald.

Na de aardbeving van 3.2 op de schaal van Richter, die maandagnacht 15 november 2021 rond 1 uur vooral het Groningse dorp Garrelsweer trof, wordt de stabiliteit van de haan op de toren van de protestantse (voormalig gereformeerde) dorpskerk onderzocht.

De toren van de protestantse (voormalig gereformeerde) kerk in Garrelsweer wordt onderzocht op aardbevingsschade.

Vandaag, 17 november 2021, heeft een deskundige de toren met een hoogwerker gecontroleerd om te zien of de haan op de toren stabiel genoeg is of dat deze versterkt moet worden.

De haan is van de toren verwijderd.

Kerkrentmeester W.J. Vreeling van de Protestantse Gemeente merkte op dat een eerder onderzoek, afgelopen zomer, leerde dat de haan op de toren instabiel is. In normale omstandigheden is de situatie veilig, maar bij een aardbeving is het nodig een nieuwe controle uit te voeren.

De haan weggehaald.

Dat is woensdagmiddag 17 november dus gebeurd. Voor de zekerheid is de torenhaan met de bestelde  hoogwerker van de kerktoren afgehaald. ‘Veiligheid voor alles’, zo vond de kerkrentmeester.