“Lytse Tsjerke” te Sloten verkocht

De voormalig gereformeerde Lytse Tsjerke (‘Kleine Kerk’) in het Friese Sloten is verkocht. Dat meldt de kerkenraad van de Protestantse Gemeente aldaar.

De voormalig gereformeerde ‘Lytse Tsjerke’ aan het Achterom in het Friese Sloten (foto: Reliwiki, Andre van Dijk).

De Lytse Tsjerke wordt volgens het College van Kerkrentmeesters al minstens dertig jaar niet meer gebruikt voor kerkdiensten, terwijl het kerkelijk verenigingsleven ook steeds minder gebruikte maakte van het kleine kerkje, dat gelegen is aan de smalle Achterwei.

Hoewel de Protestantse Gemeente het gebouwtje liever had gehouden werd het onderhoud te kostbaar. De eigenaar van Fries Trading uit Sneek heeft het kerkje gekocht en is volgens de kerkenraad van plan om een woning van de kerk te maken. Daarbij zal zoveel mogelijk intact gelaten worden.