60 jaar ‘Christus Triumfatorkerk’ Den Haag

Jubileumnummer ‘Samenspel’ gepubliceerd.

Zoals we al eerder meldden viert de gereformeerde Christus Triumfatorkerk in Den Haag haar zestigjarig jubileum. Ter gelegenheid daarvan verscheen het kerkblad Samenspel in september 2022 als jubileumnummer.

Het jubileumnummer van ‘Samenspel’.

Behalve enkele historische overzichten, een deel daarvan door middel van herinneringen van (vroegere) predikanten en gemeenteleden, bevat het jubileummaandblad ook het uitgebreide jubileumprogramma ’60 jaar CTK Vier Mee!’ Het jubileumfeest duurt van zaterdag 3 tot en met zaterdag 17 september 2022. Op zaterdag 3 september om 16.00 wordt een expositie van kunstwerken door wijkgenoten en enkele gemeenteleden geopend door ds. J. van den Akker. De tentoonstelling is verder van maandag 5 tot en met 17 september te bezichtigen.

In het kader van Open Monumentendag op 10 september kan men ‘binnenkijken bij tientallen bijzondere gebouwen’, waarvan de Christus Triumfatorkerk er zonder twijfel één is. De bezichtiging kan van 11.00 tot 16.00 uur. Om 11.30 uur en 15.00 uur geeft architect Huub van der Linden een rondleiding door het grote gebouw. Op dezelfde dag laten enkele gemeenteleden ‘al dan niet-vermoede talenten zien. Om 17.30 uur is er ‘een borrel en een duurzame barbecue‘.

Over de expositie…

Feestelijke viering 60-jarig jubileum CTK.

Op zondag 11 september 2022 wordt in de Christus Triumfatorkerk een feestelijke viering gehouden in verband met het 60-jarig bestaan van de kerk. De ‘feestelijke kerkdienst met veel gasten en verrassende zang’ begint om 10.00 uur (uiteraard komen we daarop t.z.t. terug). Na afloop is er een gezellig samenzijn waarbij ook een ‘artistieke feesttaart’ door twee CTK-gemeenteleden-van-het-eerste-uur wordt aangesneden. Na afloop van de dienst begint om 13.00 uur de reünie van (oud-) gemeenteleden.

Ook de kinderen krijgen in het herdenkingsnummer van Samenspel ruimschoots aandacht door korte interviews en een bladzijde met puzzels.

“We moeten groeien! Anders houdt de kerk op…”

We besluiten dit korte overzicht met een anekdote die we op p. 17 van Samenspel vonden: “Er is een grote vergadering in het kerkzaaltje. De heer Pennings, die voor het geld van de kerk zorgt, staat voor een bord. Onderaan schrijft hij jaartallen op een rij: 1990, 2000, 2010, 2020, tot nu. Daar boven tekent hij een blauwe lijn van links naar rechts. Die begint hoog en zakt langzaam af. ‘Dit zijn de kerkbezoekers’, zegt hij ernstig. ’Het worden er steeds minder!’ Daarboven tekent hij een rode lijn, ook naar beneden. ‘Dit is het geld. Er komt steeds minder binnen’.”

Het interieur van de CTK in 2013 gefotografeerd door Ronald Tilleman (Rijksdienst Cultureel Erfgoed).

“Dan volgen lijnen voor de doopsels en de huwelijken… allemaal omlaag. De mensen in het zaaltje zuchten. De heer Pennings pakt een paarse stift. Gelukkig! Díe lijn loopt omhoog! ‘Dit… zijn de kósten! Alles wordt duurder’. Pfff…, hoor je in de zaal, nóg meer slecht nieuws. ‘Wij moeten groeien!’ besluit de heer Pennings. ‘Anders houdt de kerk op. Dank voor uw aandacht’.”