Gedenktuin Apeldoornse Jachtlaankerk

Op zondagochtend 18 juni zal bij de protestantse (voormalig gereformeerde) Jachtlaankerk aan de Jachtlaan in Apeldoorn een gedenktuin in gebruik genomen worden.

De gedenktuin bij de Jachtlaankerk (foto: Prot. Gemeente Apeldoorn).

Een groep van twintig gemeenteleden werkte op 20 mei jl. aan de aanleg van een door een tweetal personen ontworpen gedenktuin. Dit is een plek achter de Jachtlaankerk, om stil te staan bij de mensen uit de gemeente die overleden zijn.

Voor elke overledene wordt altijd een steen in de stiltekapel van de kerk gelegd, en deze blijft daar een jaar liggen. Veel nabestaanden kiezen ervoor om de steen daarna mee naar huis te nemen. Voor anderen hoeft dat niet zo nodig. Voor die stenen is nu een plek gemaakt.

Op zondag 18 juni 2023, na de ochtendkerkdienst, zal de gedenktuin officieel in gebruik worden genomen. Bij de uitgang van de kerkzaal zal een tafel klaar staan waar alle stenen van de afgelopen jaren zijn uitgestald. Iedereen mag een steen meenemen en die een plekje geven in de nisjes die in de tuin gecreƫerd zijn. Ook gemeenteleden die thuis een steen hebben liggen die men graag in de gedenktuin wil leggen, krijgen daarvoor de gelegenheid