‘Koepelkerk’ Leeuwarden honderd jaar

Heropening van vroegere ‘gereformeerde kathedraal’, nu als Koepeltheater.

Een van de meest bijzondere gebouwen in Leeuwarden is ongetwijfeld de voormalige gereformeerde Koepelkerk aan de Vredeman de Vriesstraat 24a. Het vroegere bedehuis bestaat dit jaar honderd jaar.

De Koepelkerk te Leeuwarden (1923-2013).

Op 8 april 1923 werd de gereformeerde Koepelkerk – tegenwoordig een rijksmonument – in gebruik genomen. Het gebouw werd al snel ‘de gereformeerde kathedraal’ genoemd en dat niet ten onrechte. De kerk herbergde bovendien het grootste kerkorgel in Friesland. De Koepelkerk sloot op 1 juli 2013 (binnenkort tien jaar geleden) de poorten omdat de kerkenraad van de protestantse gemeente met een sanering van alle gereformeerde kerkgebouwen bezig was. Daardoor ontstond in de kerkelijke gemeente van Leeuwarden uiteraard grote onrust, waardoor uiteindelijk zelfs een zelfstandige Protestantse Gemeente van Bijzondere Aard ontstond, die kerkdiensten houdt in de voormalige gereformeerde Pelikaankerk, die destijds ook met sluiting bedreigd werd, maar open bleef. Al snel werd de saneringsoperatie ‘De Leeuwarder kerksluitingskwestie’ genoemd. Na de sluiting van de Koepelkerk werd het een theater en heet daarom nu het ‘Koepeltheater’.

Het programma.

De heropening van het Koepeltheater werd op zondag 11 juni  2023 feestelijk herdacht. ’s Middags was er Open Huis en ’s avonds van 7 tot 8 uur werd een Songs of Praise dienst gehouden. Iedereen was welkom en er behoefde geen entree te worden betaald.

De aankondiging.

Van 1 tot 5 uur ’s middags was er een doorlopende voorstelling van livemuziek. Een popkoor en een muziekkwartet lieten zich horen en uiteraard werd ook een orgelcompositie ten gehore gebracht op het monumentale instrument, dat om 2 uur bespeeld werd door Jelle de Jong.

De herdenking zou niet compleet zijn geweest als niet ook aandacht besteed was aan de historie van het voormalige kerkgebouw. Dat deed Arjen Bakker vanaf half twee ‘s middags dan ook, schrijver van het boek De Gereformeerde Kathedraal, dat in 2013 verscheen.

Er werd ook een vijftien minuten durende film vertoond over de sluiting van de Koepelkerk, genaamd ‘De Gereformeerde Kathedraal’.

Koepeltheater.

De zaal van het Koepeltheater blijft ook in de toekomst beschikbaar voor verhuur. Dat biedt dus gelegenheid voor organisaties en individuen om evenementen in een historische en sfeervolle omgeving te organiseren. Koepeltheater ontvangt overigens geen subsidie.