Grote verdeeldheid over kerkkeuze in Hallum

Zoals we onlangs berichtten wordt in het Friese Hallum op advies van de door de kerkenraad benoemde Gebouwencommissie overwogen de monumentale protestantse (voormalig gereformeerde) kerk De Hoeksteen te sluiten en verder te gaan in de voormalig hervormde Sint Maarten.

‘De Hoeksteen’ in Hallum.

De bovengenoemde Gebouwencommissie had geoordeeld dat het onverantwoord zou zijn de Sint Maartenkerk – een Rijksmonument – te sluiten ‘en er verder niet naar om te kijken’. Als De Hoeksteen zou worden verkocht kan de Sint Maarten volgens de Gebouwencommissie met de opbrengst daarvan worden opgeknapt.

Om te weten hoe de kerkelijke gemeente tegenover het op het advies gebaseerde ‘voorgenomen besluit’ van de kerkenraad staat werd onder de gemeenteleden een enquête gehouden, waarvan de inmiddels bekend geworden uitslag aangeeft dat er grote verdeeldheid heerst over de plannen.

Maar voordat het ‘voorgenomen besluit’ definitief wordt moet nog een onderzoek gedaan worden naar de vraag wat de kerkelijke gemeente in de komende tijd nodig heeft en of de Sint Maartenkerk daaraan kan beantwoorden. Een onlangs ingestelde commissie moet daar het antwoord op vinden.

Een enquête.

Zoals gezegd geeft de uitslag van de gehouden enquête aan dat de gemeenteleden het er lang niet over eens zijn wat er met de kerkgebouwen moet gebeuren. Aan de gemeenteleden was een formulier toegestuurd met de vraag wat er met De Hoeksteen moet gebeuren (de jeugd kon de enquête via WhatsApp invullen).

Welke van de twee…?

De uitslag laat een grote verdeeldheid zien: van de 821 rondgestuurde vragenformulieren werden 289 ingevulde formulieren geretourneerd. 170 gemeenteleden gingen akkoord met het voorgenomen besluit, maar een grote minderheid van 66 leden is er tegen en wil De Hoeksteen openhouden. 53 gemeenteleden gaven aan neutraal te staan tegenover de plannen. De kerkenraad zal de uitkomst van de vorige week gehouden gemeentevergadering over de enquête nog gaan bestuderen.