50 jaar orgelcultuur Vrije Universiteit

Een driedaags festival in oktober 2023.

De Vrije Universiteit te Amsterdam viert ‘het vijftigjarig bestaan van de vaste muziekinstrumenten’ (de orgels in de aula en in de kerkzaal, en het carillon op het dak van de VU) met een driedaags festival.

Het Couperin-orgel in de aula van de Vrije Universiteit (foto: Kerk & Orgel).

Een en ander wordt georganiseerd door het HDC Centre for Religious Centre (vroeger het Historisch Documentatie Centrum van de VU). Vijftig jaar geleden betrok de orgelcultuur het nieuwe hoofdgebouw aan de De Boelelaan, inmiddels uitgegroeid tot een heuse campus.

Al in de tijd dat de VU werd opgericht (1880) kende de (neo)calvinistische wereld in ons land een bloeiende orgelcultuur in kerk en huis. Wie kent niet de aanduiding van het harmonium als de “cirkelzaag des geloofs“?  De VU zelf kreeg pas in 1973 een orgel binnen de muren van het nieuwe hoofdgebouw: een groot orgel in de aula, een klein orgel in de kerkzaal en een carillon op het dak.

Vooral het vierklaviers Couperin-orgel in de aula, gebouwd volgens principes uit de Franse barok, trok de aandacht, mede dankzij de vaste bespeler gedurende tientallen jaren: VU-docent en internationaal bekend Bach-kenner Ewald Kooiman, hoogleraar Orgelkunde van 1987 tot zijn overlijden in 2009. De huidige universiteitsorganist is Henk Verhoef, die elke maandagmorgen het carillon laat horen en menige academische plechtigheid opluistert met orgelmuziek. De leerstoel Orgelkunde, gesponsord door het Orgelpark in Amsterdam, wordt sinds 2010 bezet door professor Hans Fidom.

Het festival en het programma.

De VU viert het ’50-jarig bestaan van de vaste muziekinstrumenten’ met een driedaags festival op 26, 27 en 28 oktober 2023. Op donderdagmiddag 26 oktober en zaterdagmiddag 28 oktober zijn er concerten in de aula. Op vrijdag 27 oktober is er in de Kerkzaal (15e verdieping van het hoofdgebouw van de VU en dan de trap naar boven) een symposium gewijd aan de orgelcultuur, waarbij onder meer HDC-directeur Fred van Lieburg en universiteitshistoricus Ab Flipse spreken, organist Henk Verhoef een workshop verzorgt en Hans Fidom leerlingen van professor Kooiman zal interviewen.

• Men kan het symposium op vrijdag 27 oktober gratis bijwonen. Wel graag aanmelding via hdc@vu.nl