V/m kerk Augustinusga herbergt Oekraïners

Ongeveer twintig Oekraïners krijgen nog dit jaar onderdak in de voormalige gereformeerde Pypketsjerke aan de Pypkewei 3 in het Friese dorp Augustinusga. Dat deelde de gemeente Achtkarspelen mee.

De vroegere gereformeerde Pypketsjerke tussen Augustinusga en Surhuizum.

Het gaat om vijf gezinnen van maximaal vier personen. Zij verblijven momenteel nog in drie andere opvanglocaties binnen de gemeente: in Twijzel, Kootstertille en Buitenpost. ‘Echt ideaal is het niet’, schrijft de burgemeester over deze ‘met houten tussenschotten’ omgebouwde kerken. ‘Toch kunnen we deze gebouwen niet missen, vooral omdat het aantal op te vangen vluchtelingen uit dit oorlogsgebied stijgt.’

De voormalige gereformeerde Pypketsjerke daarentegen is vanaf 2018 speciaal omgebouwd tot bed & breakfast. Eind 2021 openden de losse gastenkamers, die lijken op losse chaletjes onder een kerkdak, hun deuren. Het doel is dat het twintigtal vluchtelingen uit Oekraïne hier ‘meer rust en ruime zullen krijgen’. De gemeente huurt de locatie van de eigenaren en de kosten worden vergoed door het Rijk.