Orgel van ‘Petrakerk’ te Veenendaal defect

Het orgel van de protestantse, voormalig gereformeerde Petrakerk aan de Kerkewijk in Veenendaal begint kuren te vertonen. Het orgel produceert meer windgeruis dan men gewend is.

Het Verschueren-orgel in de Petrakerk te Veenendaal (foto: Reliwiki).

Een monteur van Orgelbouw Verschueren te Ittervoort onderzocht het euvel en kwam tot de conclusie dat een lekkage in de windvoorziening verantwoordelijk is voor het te hard werken van de ventilator van het orgel. Weliswaar kan het orgel incidenteel nog gebruikt worden, maar door verlies aan wind verandert ook de toonhoogte en moet de ventilatormotor te hard werken. Het hele orgel zal uit elkaar gehaald moeten worden om het lek te repareren; een grote en dure aangelegenheid.

Het College van Kerkrentmeesters hield zich al enige tijd bezig met het komende ‘groot onderhoud’ van het orgel, een proces dat nu wordt versneld. Een projectgroep werd samengesteld en zal, in overleg met Verschueren Orgelbouw, bepalen hoe en wanneer de reparatie wordt uitgevoerd.

Omdat het orgel een gemeentelijk monument is wordt binnenkort overlegd met de gemeente Veenendaal. In de komende tijd zullen de organisten meer gebruik maken van de piano terwijl ook overwogen wordt om tijdelijk een elektronisch orgel te gebruiken.