Graankorrel ’s-Graveland naar Prot. Gem. Hilversum?

Net zoals in 2022 De Gereformeerde Kerk te Loosdrecht zich aansloot bij de Protestantse Gemeente te Hilversum, heeft nu ook de Protestantse Gemeente te ’s-Graveland ‘De Graankorrel’ aansluiting gevraagd bij de Hilversumse protestantse gemeente.

De protestantse (voormalig gereformeerde) kerk te ‘s-Graveland.

De Protestantse Gemeente ‘De Graankorrel’ houdt haar kerkdiensten in het voormalig gereformeerde kerkgebouw aan het Zuidereinde in ‘s-Graveland.

De eerste reactie van het Hilversumse Breed Moderamen was: ‘Van harte welkom’, en daarom zijn er half december gesprekken tussen de beide kerkelijke gemeenten om te zien of en hoe de aansluiting van de gemeente te ’s-Graveland bij die van Hilversum geregeld zou kunnen worden.

De voorzitter van de kerkenraad van De Graankorrel, de heer Otto Scholten, verklaarde dat het teruglopend ledental van de gemeente in ‘s-Graveland de reden is om aansluiting bij een andere kerkelijke gemeente te zoeken. Het wordt volgens hem steeds moeilijker om een volwaardige kerkelijke gemeente te zijn. ‘Bovendien is het goed met meerderen een geloofsgemeenschap te vormen’, vindt hij.

De Graankorrel heeft ook onderzocht of aansluiting bij de Protestantse Gemeente Nederhorst den Berg mogelijk was. Maar volgens de kerkenraad past aansluiting bij de Protestantse Gemeente Hilversum beter, omdat ‘de beweging richting Hilversum door vrijwel iedereen in onze geloofsgemeenschap gedragen wordt.’

Zo zag het gereformeerde kerkje er uit aan het eind van de jaren ’50, voor de grote verbouwing van de voorgevel (foto: Reliwiki, Andre van Dijk).

De voorzitter van de kerkenraad in Hilversum verklaarde ‘zeker goede mogelijkheden’ te zien. Het ligt volgens hem voor de hand om te veronderstellen dat de gemeenschap van De Graankorrel straks het beste past bij de breed-protestantse stroming in Hilversum.

Nadere mededelingen over de manier waarop en het tijdstip van de aansluiting van De Graankorrel bij de Protestantse Gemeente Hilversum volgen na de besprekingen in de december.

De Gereformeerde Kerk te ‘s-Graveland.

De Protestantse Gemeente ‘De Graankorrel’ kwam in februari 2010 tot stand door de fusie van De Gereformeerde Kerk te ’s-Graveland en de Hervormde Gemeente te Ankeveen. Aangezien de kerkelijke gemeente de dorpen ‘sGraveland, Ankeveen en Kortenhoef omvat, bedacht men voor de gefuseerde gemeente de naam ‘Graankorrel‘.

Ds. P.M. Dijksterhuis (1814-1882).

De Gereformeerde Kerk te ‘s-Graveland ontstond als Christelijke Afgescheidene Gemeente op 1 juni 1839, voegde zich in 1869 bij de Christelijke Gereformeerde Kerk (de fusie van de Afgescheiden Kerk en een afsplitsing daarvan), en had tot 1880 geen predikant (de eerste predikant was ds. P.M. Dijksterhuis (1814-1882) uit het Groningse Uithuizermeeden, die echter na twee jaar overleed). In 1892 sloot de (toen vacante) gemeente zich aan bij De Gereformeerde Kerken in Nederland en heette sindsdien dus De Gereformeerde Kerk te ‘s-Graveland.

In de begintijd van de Afgescheiden Gemeente hield men kerkdiensten op een boot, maar later huurde men een stenen schuur, die op de buitenplaats Groenlust lag, eigendom van de welgestelde, de Afgescheidenen zeer toegedane mevrouw Johanna Judith Zeelt (1780-1864). De schuur werd meerdere malen verbouwd en in 1960 werd de voorgevel geheel aangepast. Het gebouw is nu in gebruik als onderdak van de Protestantse Gemeente ‘De Graankorrel’. Aan het gebruik van deze kerk lijkt in de (nabije?) toekomst dus een einde te komen. We komen daarop t.z.t. natuurlijk terug. Over de geschiedenis van De Gereformeerde Kerk te ‘s-Graveland publiceren we binnenkort meer.