Gereformeerde Kerk Loosdrecht samen met Bethlehemkerk Hilversum

Op zondag 11 september 2022 kregen de leden van de voormalige Gereformeerde Kerk te Loosdrecht een nieuw onderdak, door het samengaan van die kerk met de protestantse Bethlemkerk in Hilversum.

De liturgische voorwerpen uit de gereformeerde kerk worden in de Bethlehemkerk naar binnen gedragen en op hun plaats gelegd.

De kerkdienst stond onder leiding van ds. Aster Abrahamsen, ds. Jetty Scheurwater en ds. Hillegonda Ploeger. Aan het begin van de dienst werden de liturgische voorwerpen uit de gereformeerde kerk van Loosdrecht binnengebracht, en op hun plaats gelegd. Achtereenvolgens waren dat de paaskaars, de kanselbijbel uit 1761 en het antependium , “die voor de gemeenteleden van de Gereformeerde Kerk van zo grote symbolische betekenis zijn”. Op zondag 4 september waren ze tijdens de laatste dienst in de gereformeerde kerk te Loosdrecht uit die kerk uitgedragen.

Daarna werd het openingslied gezongen: ‘De vreugde voert ons naar dit huis’. De overdenking werd gehouden door ds. Ploeger, de vroegere voorganger van de Gereformeerde Kerk te Loosdrecht. Ze sprak haar vreugde uit over de gastvrije ontvangst in de Bethlehemkerk. In haar overdenking sprak ze de hoop uit dat “wij ons samen, als leden van de Bethlehemkerk, verbonden weten; verbonden met God en verbonden met elkaar”.

Het antependium uit de gereformeerde kerk hangt nu over de liturgische tafel in de Bethlehemkerk.

Voor het eerst werd de Gedachteniskaars uit de gereformeerde kerk van Loosdrecht nu in de Bethlehemkerk aan de paaskaars ontstoken ter herinnering aan een overleden gemeentelid.

Aan het eind van de kerkdienst werd namens de Algemene Kerkenraad van Protestantse Gemeente Hilversum uitgesproken grote waardering te hebben voor de moed van de kerkenraad, de gemeenteleden en de predikant van de Gereformeerde Kerk te Loosdrecht, om te komen tot het besluit samen te gaan met de Bethlehemkerk in Hilversum.