Adelaarkerk Leeuwarden gesloopt

De sloop van de protestantse, voormalig gereformeerde Adelaarkerk aan De Jokse in Leeuwarden, is op maandag 10 juni 2024 begonnen. De kerk werd in 1972 in gebruik genomen.

De sloop van de Adelaarkerk te Leeuearden (foto: AS Media – DitisFryslân).

Het heeft lang geduurd voordat het zover kwam, want in de (in de wijk Bilgaard gelocaliseerde) Adelaarkerk werd eind 2012 de laatste dienst gehouden. Sindsdien stond het gebouw leeg en verloederde het hoe langer hoe meer. Het is de bedoeling dat op de plaats van de Adelaarkerk een complex met zorgwoningen wordt gebouwd.

De Adelaarkerk (1972-2012).

Veel ophef.

De Adelaarkerk was een van de vier van oorsprong gereformeerde kerken voor wie de kerkenraad van de Protestantse Gemeente Leeuwarden destijds bedacht had ze te gaan sluiten. Dat zorgde voor veel ophef. De besluitvormingsprocedure was op zich al heel merkwaardig, maar uiteindelijk ontkwamen de Adelaarkerk, De Fenix en de Koepelkerk niet aan de buitengebruikstelling. In de Adelaarkerk werd op 20 december 2012 de laatste dienst gehouden.

De andere monumentale kerk, de Pelikaankerk aan de Pelikaanstraat, bleef voor sluiting bewaard, omdat een deel van de gemeenten van de Pelikaankerk en van de Koepelkerk zich onttrok aan de Protestantse Gemeente te Leeuwarden en een zelfstandige Protestantse Gemeente van Bijzondere Aard vormde met de Pelikaankerk als kerkgebouw. De Pelikaankerk bestond in 2022 negentig jaar, ter gelegenheid waarvan een gedenkboek werd uitgegeven.

(Met dank aan de heer J. Luinstra voor de tip).

Translation into English:

‘Adelaarkerk’ Leeuwarden Demolished.

The demolition of the Protestant, formerly ‘gereformeerde’, Adelaarkerk on De Jokse in Leeuwarden began on Monday, June 10, 2024. The church was originally put into use in 1972.

It took a long time to reach this point, as the last service in the Adelaarkerk, located in the Bilgaard neighborhood, was held at the end of 2012. Since then, the building stood vacant and deteriorated more and more over time. The intention is to build a complex of care homes on the site of the Adelaarkerk.

Much Commotion.

The Adelaarkerk was one of four originally ‘gereformeerde’ churches that the church council of the Protestant Church of Leeuwarden had decided to close. This decision caused a lot of commotion. The decision-making process was already quite remarkable, but ultimately, the Adelaarkerk, De Fenix, and the Koepelkerk could not avoid decommissioning. The last service in the Adelaarkerk was held on December 20, 2012.

The other monumental ‘gereformeerde’ church, the Pelikaankerk on Pelikaanstraat, was spared from closure because part of the congregations of the Pelikaankerk and the Koepelkerk seceded from the Protestant Church of Leeuwarden and formed an independent ‘Protestant Church of Special Nature’, with the Pelikaankerk as its church building. In 2022, the Pelikaankerk celebrated its 90th anniversary, for which a commemorative book was published.

(Thanks to Mr. J. Luinstra for the tip).