Dagelijks Bestuur Kerkrentmeesters legde functies neer.
Binnen de Protestantse Gemeente Zwolle is al enige tijd onrust over een mogelijke verkoop van de (voormalig gereformeerde) Oosterkerk aan de Bagijnesingel.

Een deel van de gemeenteleden zegt zich ernstig zorgen te maken over de toekomst van de kerk en dreigt zelfs het lidmaatschap van de Protestantse Gemeente Zwolle op te zeggen als de verkoop daadwerkelijk doorgaat. Volgens een bericht van de wijkraad Oosterkerk-Adventskerk heeft het dagelijks bestuur van het College van Kerkrentmeesters inmiddels zijn taken neergelegd. Dit bestuur is verantwoordelijk voor het beheer van de kerkgebouwen. In een brief aan de Algemene Kerkenraad schrijven de bestuursleden dat “normaal functioneren” niet langer mogelijk is. Volgens hen voelen bestuursleden zich onvoldoende gesteund en ervaren zij een gebrek aan vertrouwen. Ook zou de situatie grote impact hebben op hun privéleven. ‘Het bezoeken van zondagse diensten wordt niet meer als vrij ervaren’,
Al eerder werd een petitie georganiseerd voor het behoud van de kerk.
Aanleiding voor de – door ons al enige tijd geleden gemelde – spanningen zijn de financiële problemen waarmee de kerkelijke gemeente kampt. Hoge onderhoudskosten en teruglopende bezoekersaantallen zetten het voortbestaan van de Oosterkerk onder druk. Volgens het kerkbestuur moeten daarom verscheidene scenario’s worden onderzocht, waaronder verkoop van het pand.
Voor veel leden ligt dat echter bijzonder gevoelig. Zij benadrukken dat het kerkgebouw veel meer is dan alleen een plek voor kerkdiensten. Het gebouw heeft voor hen een grote emotionele en historische waarde en geldt als een belangrijke ontmoetingsplek binnen de gemeenschap. De historische gereformeerde Oosterkerk ontstond als gevolg van de Doleantie, de tweede orthodoxe uittocht uit de Hervormde Kerk, eind negentiende eeuw.
De discussie heeft inmiddels geleid tot verdeeldheid binnen de gemeente. Waar sommige leden begrip tonen voor de financiële realiteit, vinden anderen dat verkoop van de kerk een stap te ver gaat. Zij vrezen dat daarmee niet alleen een gebouw verloren gaat, maar ook een belangrijk deel van het gemeenschapsleven.
De komende periode moet duidelijk worden welke keuzes het kerkbestuur daadwerkelijk gaat maken en of er nog alternatieven zijn om het gebouw te behouden.
Translation into English:
‘If Oosterkerk Zwolle Goes, We’re Leaving’.
Executive board of the College of Churchwardens stepped down from its duties.
Within the Protestant Congregation Zwolle, there has been unrest for some time about a possible sale of the (formerly ‘gereformeerde’) Oosterkerk on Bagijnesingel.
Some members of the congregation say they are seriously concerned about the future of the church and are even threatening to cancel their membership of the Protestant Congregation Zwolle if the sale actually goes ahead. The executive board of the College of Churchwardens has now stepped down from its duties. This board is responsible for managing the church buildings.
In a letter to the General Church Council, the board members write that ‘normal functioning’ is no longer possible. According to them, board members feel insufficiently supported and experience a lack of trust. They also say the situation has had a major impact on their private lives. ‘Attending Sunday services no longer feels free anymore.’”
Earlier, a petition was organized to preserve the church.
The cause of the tensions — which we previously reported on — is the financial difficulties facing the church community. High maintenance costs and declining attendance numbers are putting the continued existence of the Oosterkerk under pressure. According to the church board, several scenarios therefore need to be examined, including the sale of the building.
For many members, however, this is an extremely sensitive issue. They emphasize that the church building is much more than just a place for worship services. For them, the building has great emotional and historical value and serves as an important meeting place within the community. The historic ‘gereformeerde’ Oosterkerk came into being as a result of the Doleantie, the second orthodox exodus from the ‘Hervormde’ Church at the end of the nineteenth century.
The discussion has now led to division within the congregation. While some members show understanding for the financial reality, others believe that selling the church goes too far. They fear that not only a building would be lost, but also an important part of community life.
In the coming period, it should become clear what choices the church board will actually make and whether there are still alternatives for preserving the building.